Fysik

Svækkelseskoefficienten

17. oktober 2018 af NielsThoegersen - Niveau: B-niveau

Jeg har følgende formel: \Delta I=I_{0}*e^{-\mu*x}?I=I

Dog er jeg usikker på, hvad svækkelseskoefficienten helt præcist udtrykker? Er det, hvor langt en gammakvant kan nå i et stof, før den stoppes? Eller ...?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. oktober 2018 af mathon

Formlen er nu

                                \small I(x)=I_0\cdot e^{-\mu x}

                                \small \mu \cdot X_{\frac{1}{2}}=\ln(2)
Jo større \small \mu desto mindre halveringstykkelse.


Svar #2
18. oktober 2018 af NielsThoegersen

Jo, men hvad er svækkelseskoefficienten? Jeg ved stadig ikke, hvad svækkelseskoefficienten er, blot fordi jeg ved, at jo større den er, desto mindste er halveringstykkelsen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. oktober 2018 af mathon

Jo større svækkelseskoefficient desto større svækkelse af strålingsintensiteten.


Svar #4
18. oktober 2018 af NielsThoegersen

Okay, så svækkelseskoefficienten siger noget om, hvor effektivt et absobermateriale absoberer strålingen?

Jeg kom samtidig til at tænke på, hvorfor den kaldes for den lineære svækkelseskoefficient – er det et gennemsnit af de tre vekselvirkninger, comptonspredning, fotoeffekt og pardannelse?


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. oktober 2018 af mathon


Svar #6
18. oktober 2018 af NielsThoegersen

Det bliver ikke beskrevet i det dokument, du har vedhæftet.


Svar #7
18. oktober 2018 af NielsThoegersen

Jeg forstår dog samtidig ikke forbindelsen mellem enheden for svækkelseskoefficienten og, hvad den udtrykker. Udtrykker den så den del af strålingen, som svækkes, når strålingen gennemgår pr. enhed af absorbermaterialet?


Skriv et svar til: Svækkelseskoefficienten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.