Religion

Problemformulering

22. oktober 2018 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogle som har tid og lyst til at hjælpe mig med at skrive min problemformulering i religion færdig.

Jeg sender til din/jeres mail hvis det er også kan vi skrives videre om opgaven derfra.

Emnet er islam


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. oktober 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Nu er Islam jo et vældigt bredt emne, hvad vil du mere specifikt skrive om?

Prøv at kigge her:

https://faktalink.dk/titelliste/vere#anchor1124

- her er både spørgsmål og svar, som du kan bruge.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

Er nøgleordet i „min problemformulering“ ikke „min“?

Hvis nogen skriver opgaven sammen med dig: Vil du så angive forfatterne i alfabetisk rækkefølge eller opliste dem efter deres bidrag? ;-)

Måske har du brug for en lille hjælp... Men jeg tror på, at du kan skrive din problemstilling alene!

kanjeghjælpedig har allerede spurgt, hvad præcist dit emne er, og givet dig et link.

Så: Hvad er det helt specifik, du har problemer med?


Svar #3
22. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Tak for svar 

Jeg har ikke tænkt mig at nogle skulle skrive min opgave, NEJ.

Jeg har SELV forberedt en masse spørgsmål , teori og litteratur, men jeg har svært ved at få stykket en problemformulering sammen korrekt, fordi jeg ikke tror jeg forstår de taksonomiske niveauer helt desværre, i forbindelse med en problemformulering. Jeg har selv læst rigtig meget om problemformuleringer og har også papirer på det fra undervisningen, men har stadig lidt svært ved det, så det er det problemet er. 

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at bede om hjælp til at få rettet min "midlertidige problemformulering" til sådan at det lever op til de faglige krav der er for et religionsprojekt på b niveau, hvad angår en problemformulering


Svar #4
22. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Kanjeghjælpedig det handler om euroislam og det at være muslim i et vesteuropæisk samfund.


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

# 3 [...] men jeg har svært ved at få stykket en problemformulering sammen korrekt, fordi jeg ikke tror jeg forstår de taksonomiske niveauer helt desværre, i forbindelse med en problemformulering.


Altså fx: hvad skal skrives i undersøgelsen og hvad i diskussionen/ perspektiveringen?


Svar #6
22. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Ja det kan man godt sige.

jeg tror det er det med at få hovedspørgsmålet og underspørgsmålene formuleret sådan at det svarer til de taksonomiske niveauer, jeg ikke lige kan forstå, efter selv at have prøvet en del nu 


Brugbart svar (1)

Svar #7
22. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

Jeg ville sige, det er helt normalt.

De enkelte dele bygger jo på hinanden, der findes ikke betonmure mellem dem. Når du skriver, kan det godt være, at du opdager, at en anden rækkefølge vil være bedre. Go with the flow.

#3

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at bede om hjælp til at få rettet min "midlertidige problemformulering" til sådan at det lever op til de faglige krav der er for et religionsprojekt på b niveau, hvad angår en problemformulering

Ikke "få rettet", du skal diskutere din opgaves struktur med nogen. Er det logisk? Kan en anden person forstå det, uden at være en ekspert i euroislam?

Og når du taler om de faglige krav. Hvad er med din lærer?


Brugbart svar (1)

Svar #8
22. oktober 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Måske kan dette hjælpe dig:

"9) Problemformulering

Er det muligt for Vesten og islam at sameksistere gennem euroislam?

Problemstillinger

Hvad er fundamentalisme og nyfundamentalisme inden for islam, og hvad er Jan Hjärpes model for religiøsitet samt Allan Poulsens tredje teori?

Hvordan adskiller Tariq Ramadan sig fra fundamentalismen gennem sine holdninger om islam?

Er euroislam løsningen på en mulig sameksistens mellem Vesten og islam?"

https://www.emu.dk/sites/default/files/Skriftlighed%20i%20religion%20-%20input%20fra%20deltagerne%202.pdf


Brugbart svar (1)

Svar #9
22. oktober 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Jeg må ærligt indrømme, at jeg heller ikke er helt med på "de taksonomiske niveauer", men der står noget her, som måske kan hjælpe:

https://forlagetcolumbus.dk/boeger/kulturfagfag-paa-tvaers/kultur-og-samfundsfagsbogen/kultur-og-samfundsfagsbogen-2-udgave/metode/de-taksonomiske-niveauer/


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. oktober 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Jeg synes, at der er meget stor forskel på de problemformuleringer, der findes på nettet, og jeg ved ikke helt hvor "højt plan", du skal skrive på, men her er andre eksempler:

http://faaborg-gym.dk/skrivemetro/problemopgaveformulering-og-underspoergsmaal/

Måske kan du "bare" nøjes med noget lignende:

Problemformulering:

"Islam er blevet en fast bestanddel af Europa og dermed også Danmark i takt med den stigende indvandring fra muslimske lande. Dette har skabt en ny fortolkning af islam, kaldet euroislam."

Hvad er euroislam?

- citat https://www.clioonline.dk/religionsfaget/udskoling/emner/temaer/islam-i-danmark-i-dag/euroislam/

Problemstillinger:

3 - 4 underspørgsmål

Her kan du måske bruge nogle af disse:

https://faktalink.dk/titelliste/euro

Her er en god artikel:

https://www.religion.dk/viden/hvad-er-euroislam


Svar #11
22. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Ej 1000 tak kanjeghjælpedig

Jeg tror bare jeg går i gang med at kigge hver link så. Jeg er i gang med at læse omd et første link du skrev ind i svar.

Jeg kan rigtig godt lide den problemformulering du stiller op og nogle af underspørgsmålene# 8. Jeg ved ikke om jeg bare skal skrive til min lærer, men vil en problemformulering som denne være korrekt, så vidt du/i ved?

Hvordan kan kombinere en muslimsk livsførelse med et liv i et senmoderne demokratisk samfund som Danmark.

Jeg kender til mange af de links du opgiver om at lave en problemformulering, men jeg har stadig IKKE styr på det. 

Håber der er en af jer der kan hjælpe mig lidt videre med at omformulere min hovedspørgsmål


Brugbart svar (1)

Svar #12
22. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

#11 Jeg ved ikke om jeg bare skal skrive til min lærer, men vil en problemformulering som denne være korrekt, så vidt du/i ved?

Hvordan kan kombinere en muslimsk livsførelse med et liv i et senmoderne demokratisk samfund som Danmark.

Håber der er en af jer der kan hjælpe mig lidt videre med at omformulere min hovedspørgsmål

Dit spørgsmål går ud fra at der er problemer, men fokusset ligger på løsningen (Hvordan kan man kombinere..). Jeg synes, det vil være mere logisk - og lettere - at starte med problemerne: fx ligesom i #8 "Er det muligt at kombinere..." eller direkte "Hvad er problemerne med at kombinere.."?  - Men det er min mening ;-)

Har du har allerede en disposition? Du har skrevet, at du har "forberedt en masse spørgsmål , teori og litteratur" (#3). Så det vigtigste er at opbygge en logisk disposition med en god balance mellem indledning, redegørelse, analyse, diskussion og konklusion.

Og så spørg din lærer om dit hovedspørgsmål og din disposition holder vand!


Svar #13
23. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Mange mange tak Lillon.

Så det du mener er at det er FORKERT at skrive problemformuleringen:

Hvordan kan man kombinere en muslimsk livsførelse med et liv i et senmoderne demokratisk samfund som Danmark?

Jeg har forberedt en masse spørgsmål og har noget teori, (tekstuddrag) og litteratur, MEN er igen ikke sikker på om underspørgsmålene svarer til de taksonomiske niveauer....det er der hele mit problem ligger


Brugbart svar (0)

Svar #14
23. oktober 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Jeg synes, at det er en fin problemformulering.

Nu skriver jeg lige nogle problemstillinger, så kan du bruge dem eller selv skrive dine ind i dem.

1. Hvad er euroislam og hvilken staus har den i Danmark?

- her er du nok også nødt til at komme ind på begreber som fundamentalister og modernister

2. Hvordan adskiller modernisterne, udtrykt ved Tariq Ramadans holdninger, sig fra fundamentalisternes holdninger til Islam?

3. Hvorfor mener især de unge, at der er behov for en nytænkning af Islam i Europa / Danmark?

Når du har fået din problemformulering og problemstillinger bakset på plads, så vis dem til din lærer og hør om det er okay.


Brugbart svar (0)

Svar #15
23. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

#13

Så det du mener er at det er FORKERT at skrive problemformuleringen:

Hvordan kan man kombinere en muslimsk livsførelse med et liv i et senmoderne demokratisk samfund som Danmark?

Nej, det er ikke forkert. Men for mig ville det være nemmere, at lave en disposition ud fra: problem → definition af problem – baggrund – eksempler → mulige løsninger.

Med din spørgsmål sætter du fokus på mulige løsninger, ikke på problemerne. Det er mere positivt end mine forslag. ;-)

Jeg har forberedt en masse spørgsmål og har noget teori, (tekstuddrag) og litteratur, MEN er igen ikke sikker på om underspørgsmålene svarer til de taksonomiske niveauer....det er der hele mit problem ligger

Jeg er helt enig med kanjeghjælpedig:

Første skridt: Disposition! Ordne dine tanker/ underspørgsmål skriftligt. Fra redegørelsen til diskussionen. Det må ikke være perfekt. Marker, hvor du har problemer.

Anden skridt: Giv dispositionen til din lærer, og diskutér strukturen med hende/ ham. Det er din lærer, som bedømmer din opgave – ikke nogen fra studieportalen. Det er vigtigt, at du ved, hvad din lærer forventer af dig.*

[*Jeg går ud fra, at du allerede har afklaret basale spørgsmål om strukturen som: Skal der være en indledning? Skal du skrive en konklusion eller ej? → Her kan du se, hvor svært det er at diskutere det her: Jeg ved hverken, hvad præcis du skal gøre, eller hvad du allerede ved. Men din lærer ved det!]


Svar #16
23. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Tak igen til er begge 2. Det er virkelig pænt af er.

Nu er jeg fjernkursist. Jeg læser mine fag over nettet, og det er begrænset hvor meget jeg kan tage fat i min lærer, da hun også har opgaver og andre online kursister, der spørger ind til projektopgaven. Jeg har spurgt lidt og vil selvfølgelig spørger hende mere i dag, også hvor jeg skal snakke med hende om hele opgaven.

Jeg ved at vi selvfølgelig skal skrive en konklusion, og at opgaven skal være ca. 4 -5 sider, bortest fra det tror jeg IKKE vores opgave som sådan skiller sig udefra andre afsluttende projekter i religion B, derfor synes jeg godt jeg kan få hjælp til problemformuleringsdelen herinde.

Kanjeghjælpedig. Det er nogle rigtige gode problemstillinger du tager op, og du giver mig gode ideer til, hvordan jeg selv kan skrive problemformuleringen færdig, så tak igen


Brugbart svar (1)

Svar #17
23. oktober 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Velbekomme - Held & lykke :-)


Svar #18
23. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Mange mange 1000 tak kanjeghjælpe dig. Du har været til stor hjælp. 

Vil du læse den endelige problemformulering:)


Skriv et svar til: Problemformulering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.