Kemi

Spejlbilledisomeri

05. november 2018 af josephinep (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej til folket,

Jeg sidder med en opgave, som jeg godt kunne bruge lidt hjælp til! 

Jeg er blevet bedt om at angive de asymmetriske C-atomer i nogle molekyler, og derefter at navngive molekylerne. Jeg har umiddelbart fået angivet de asymmetriske C-atomer, men det kniber med at få selve molekylerne navngivet. Håber at en venlig sjæl kan hjælp!

Opgaven er vedhæftet - de røde cirker markerer de asymmetriske C-atomer. (Håber de er rigtige)


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. november 2018 af AngelOneOne

Hej,

1) Tæl den længste lige kæde af C-atomer. Det giver endelsen på navnet for bindelsen. Der er ingen dobbeltbindinger, og de er derfor begge alkaner og ender på -an. Havde været mindst en dobbeltbinding, ville den ende på -en og havde der været mindst en tripelbinding, ville den ende på -yn (ethan (enkeltbinding), ethen (dobbeltbinding), og ethyn (tripelbinding) f.eks.)

2) Navngiv de substituenter der findes  i hver af forbindelserne. Hvis der er flere af den samme substituent, tilføjes præfiks (di, tri, tetra osv.) foran navnet på substituenten. Hvis det er en C-kæde der sidder som substituent (f.eks. CH3— eller CH3CH2—), navnfives de som den tilsvarende alkan, men blot med -yl i endelsen i stedet for -an (methyl-, ethyl- osv.).

3) sorter navnene på substituenterne alfabetisk, og nummerer dem efter det C-atom de sidder på, på en sådan måde at summen af alle substituenterne får den laveste mulige sum.

4) Opstil navnet, med numrene for placeringen foran substituenternes navne og afslut med navnet fdu fandt i punkt 1.

a) 1,1-dibrom-2-chlorpropan (1,1-dibromo-2-chloropropan)

b) 2,3-dibrom-5-methylhexan (2,3-dibromo-5-methylhexan) - Læg mærke til stoffet her ikke hedder 4,5-dibrom-2-methylhexan fordi summen af placeringen af substituenterne er mindre når du lægger 2, 3, og 5 (10) sammen, end når du lægger 3, 4, og 5 (11) sammen.

Jeg har angived to navne et uden parentes og et med parentes. Begge er gyldige, med det i parentes, minder mere om hvordan navnet opsættes på engelsk i følge IUPAC (International Union of Pure and Applied Chemistry) - og navnet i parentes, kaldes også stoffets IUPAC navn.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
05. november 2018 af josephinep (Slettet)

#1

Tusinde mange tak for den yderst forstående forklaring, hvor var det rart! Det giver pludselig meget mere mening for mig :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. november 2018 af Soeffi

#0.

Det første stof har eet asymmetrisk kulstofatom - det i midten. Stoffet har en R og en S form som vist nedenfor.

Navnet på S formen er (S)-1,1-dibrom-2-chlorpropan.

Hvis der er flere asymmetriske kulstofatomer som i det andet stof, skriver man nummeret på kulstofatomet foran R'et eller S'et i navnet.

Vedhæftet fil:isomer.png

Skriv et svar til: Spejlbilledisomeri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.