Studievalg og videregående studie

adgangs kvotient på medicin 2018 KU

19. november 2018 af captcha (Slettet)
Hej jeg har et gennemsnit på 11,2 og kan derfor ikke lade vær med at tænke over hvad kvotienten på KU vil ende på 2019.
Tradionelt ligger den på 11.2-10.9
Imens den 2018 steg til rekord høje 11.4, ser man på psykologi studiets kvotienter, er stigning ikke så underlig og kan måske bare skyldes en øget popularitet.

Men er der nogen der har et bud på hvorfor den var relativ høj sidste år, sammenlignet med de andre år. Og hvorfor den har steget siden 2016?

Er det
Reaktionen på Uddannelses loftet, ændring af studiepladser?
Blev der optaget flere på medicin som 2.prioritet pga. Eksempelvis psykologi var så høj?

Kan være jeg griber lidt ud i lluften efter forklaringer, men måske er der nogen der har et bud?

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. november 2018 af guzbak

Jeg tænker at det er fordi der er så højt fokus på uddannelse i dag. Det var ikke normen at gå i gymnasiet for blot nogle år tilbage. I dag gør mange det, bare fordi det jo "er det normale at gøre". Da jeg gik i gym for 6 år siden begyndte de at udvide gymnasiet med byggeri fordi der var så mange flere der startede i gymnasiet efterhånden. Flere studenter resulterer jo også i færre studiepladser når de skal videre og dermed større chance for at flere har højt snit.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: adgangs kvotient på medicin 2018 KU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.