Religion

Religionsanalyse Tips?

02. december 2018 af radicale - Niveau: C-niveau

Hej alle, jeg skal snart til eksamen i Religion C, hvor jeg skal analysere en eller to tekster, som jeg trækker.

Jeg følger pt. denne model ift. analysen: https://imgur.com/a/aBxX7FR

Dette er et eksempel på en tekst jeg kan trække: https://imgur.com/a/JHyxb53

Er det bare mig, eller er det ikke en sindssygt svær tekst?

Jeg synes det er meget svært at få hovedbudskabet/hovedpointen ud af teksten.

Noget med nogle muslimske middelalder-teologer, som snakker om hvorvidt i koranen der står at jesus nedstigen på jorden, vil være et tegn på dommedag (tiden), men samtidig vil det være en frelse, i det jesus er en retfærdig hersker, som vil kæmpe i islams navn og ødelægge alle andre religioner end islam, som så til sidst vil skabe 100% fred og sikkerhed på jorden?

Kunne meget godt tænke mig at høre jeres input, hvad tænker i?
Mvh.


Svar #1
02. december 2018 af radicale

No one? :(


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. december 2018 af Smut1

Jeg trak godt nok budisme til eksamen, men fandt alle de klassiske træk fra denne i teksten, og lavede derved en mere eller mindre slavisk gennemgang af pensum, men blot hvor jeg startede hver pointe med noget fra teksten. Det gav 12 og passede vist censor rimelig godt, da jeg dummede mig i den efterfølgende dialog med denne.

Ved ikke lige, hvad i har haft om, så jeg synes, det er svært at hjælpe.


Svar #3
02. december 2018 af radicale

#2

Jeg trak godt nok budisme til eksamen, men fandt alle de klassiske træk fra denne i teksten, og lavede derved en mere eller mindre slavisk gennemgang af pensum, men blot hvor jeg startede hver pointe med noget fra teksten. 

Kan du uddybe dette?

Vi har været igennem følgende forløb:

1. Buddhisme

2. Kristendom

3. Islam

4. Religionskritik

Mvh.


Brugbart svar (1)

Svar #4
02. december 2018 af Smut1

Tænker bare at du skal huske, at selvom i får at vide at det er teksten i skal analysere, skal fokus lige så meget være på den religion, du trækker.


Svar #5
02. december 2018 af radicale

#4

Tænker bare at du skal huske, at selvom i får at vide at det er teksten i skal analysere, skal fokus lige så meget være på den religion, du trækker.

Klart, så det du mener er, at når man går i dybden med teksten, er det vigtigt at vende en masse sten ift. information omkring religionen som spiller ind forskellige steder i teksten.


Svar #6
07. december 2018 af radicale

Nobody?


Brugbart svar (2)

Svar #7
07. december 2018 af MaiiDevon

Hej! Da jeg var til religioneksamen (Niv. C), havde jeg inden eksamen læst hele pensum, lavet notater til de forskellige religioner og de forskellige tekster, vi havde arbejdet med.

Inde til selve eksamen: 

1) Lavede jeg en analyse af teksten. 

2) Fandt jeg de klassiske træk fra religionen i teksten.

3) Sammenlignede teksten med andre tekster, vi havde læst. Til sidst sammenlignede jeg religionen med andre religioner, men det var mest, fordi jeg følte, jeg havde tid til det. 


Svar #8
07. december 2018 af radicale

#7

Hej! Da jeg var til religioneksamen (Niv. C), havde jeg inden eksamen læst hele pensum, lavet notater til de forskellige religioner og de forskellige tekster, vi havde arbejdet med.

Inde til selve eksamen: 

1) Lavede jeg en analyse af teksten. 

2) Fandt jeg de klassiske træk fra religionen i teksten.

3) Sammenlignede teksten med andre tekster, vi havde læst. Til sidst sammenlignede jeg religionen med andre religioner, men det var mest, fordi jeg følte, jeg havde tid til det. 

Cool, tak!

Efter step (1, 2 og 3) så indledte du en samtale med lærer og censor right?


Brugbart svar (0)

Svar #9
07. december 2018 af MaiiDevon

Da jeg præsenterede teksten og lavede en analyse af den, fik jeg lov til at snakke uden at blive afbrudt. Men jeg fik lidt spørgsmål under step 2 og mange ved step 3, da eksamen var ved at nå til vejs ende.


Svar #10
09. december 2018 af radicale

#9

Da jeg præsenterede teksten og lavede en analyse af den, fik jeg lov til at snakke uden at blive afbrudt. Men jeg fik lidt spørgsmål under step 2 og mange ved step 3, da eksamen var ved at nå til vejs ende.

Cool, hvad kunne være et eksempel på et spørgsmål du fik?

Bare lige for at forstå det ret, når jeg analyserer teksten, så skal jeg bide mærke i de vigtige begreber og forklaringer overfor lærer og censor, right? så dvs. hvis jeg har en tekst om buddhisme og jeg støder på ordet "Samsara" så skal jeg sige f.eks.: "Og, Samsara det er genfødslernes kredsløb indenfor Buddhismen, det er i dette kredsløb, at man er underlagt lidelse, og er i en endeløs cyklus af genfødsel, hvis man vil ud af Samsara som jo er målet for mange buddhister, så bliver man nødt til at opnå Nirvana, som Gautama Buddha gjorde". 


Brugbart svar (2)

Svar #11
11. december 2018 af MaiiDevon

Hej! Det er 4-5 år siden, jeg var til religioneksamen, så jeg kan ikke huske de spørgsmål, jeg fik. :)

Ja, du skal koble teksten til religionen. Hvis du har trukket buddhismen, så handler fx om at få begreber som samsara, karma, nirvana, middelvejen, uvidenhed, dukha (lidelse), skandhaer (de fem grundelementer), Dharma (Buddhas lære), Sangha (munkeorden), de 4 ædle sandheder, 8-leddet vej osv. i spil. 


Svar #12
11. december 2018 af radicale

#11

Hej! Det er 4-5 år siden, jeg var til religioneksamen, så jeg kan ikke huske de spørgsmål, jeg fik. :)

Ja, du skal koble teksten til religionen. Hvis du har trukket buddhismen, så handler fx om at få begreber som samsara, karma, nirvana, middelvejen, uvidenhed, dukha (lidelse), skandhaer (de fem grundelementer), Dharma (Buddhas lære), Sangha (munkeorden), de 4 ædle sandheder, 8-leddet vej osv. i spil. 

Ja okay, mange tak!

Min værste frygt er bare at jeg trækker en tekst som jeg ikke forstår, eller jeg trækker to tekster og jeg ikke ved om jeg skal sammenligne dem eller hvad.


Brugbart svar (2)

Svar #13
11. december 2018 af MaiiDevon

Du virker som en, der er rigtig engageret og det er super dejligt. :) Hvis du deler din mail med dig, vil jeg gerne sende nogle notater og tekster til religionsanalyse, kristendom, islam og buddhisme (har dog intet til religionskritik).

Selvom det er 4 år siden, har jeg stadig noter til hele pensum og fik 12 til eksamen.


Svar #14
11. december 2018 af radicale

#13

Du virker som en, der er rigtig engageret og det er super dejligt. :) Hvis du deler din mail med dig, vil jeg gerne sende nogle notater og tekster til religionsanalyse, kristendom, islam og buddhisme (har dog intet til religionskritik).

Selvom det er 4 år siden, har jeg stadig noter til hele pensum og fik 12 til eksamen.

Hej Maii, tusind tak!

Det ville være så fedt hvis du kunne sende nogle noter!


Brugbart svar (0)

Svar #15
11. december 2018 af MaiiDevon

Tror ikke du må skrive det i indlægget, du skal dele din email med mig via min profil :)


Svar #16
11. december 2018 af radicale

Oh, ja okay.

Det gør jeg lige så. :)

Tak for heads up!


Brugbart svar (0)

Svar #17
11. december 2018 af MaiiDevon

Så er de sendt - håber du kan bruge dem til noget. :)


Svar #18
11. december 2018 af radicale

#17

Så er de sendt - håber du kan bruge dem til noget. :)

Ej hvor fedt, tusinde tak!

Det kan helt sikkert bruges :)


Skriv et svar til: Religionsanalyse Tips?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.