Dansk

Vers eller strofe

06. december 2018 af Natashha (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg sidder med en større skriftlig opgave og undrede mig over om det hedder vers eller strofe i analysen af en sang? Skal jeg skrive vers og linjer, eller strofe og vers (som jeg gør med digte)?

H. :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2018 af JulieW99

Begge dele er lyrik, og der mener jeg nok man bruger strofe og vers. Så dem ville jeg afgjort gå med.

- - -

Vh Julie


Svar #2
06. december 2018 af Natashha (Slettet)

Mange tak


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. december 2018 af Woaw123

En strofe i et digt eller en sang er et afsnit som består af et antal verselinjer (eller bare vers).

I digt vil man højst sandsynligt sige strofe, medmindre det er en blanding af sang og digt. Vers bruges normalt kun i sange, men kan også bruges i digte


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. december 2018 af Stygotius

En sang er vel blot et digt der er sat musik til, og som bliver sunget.

Ordet "vers" er blot et folkeligt udtryk for en strofe.

De  to betyder det samme, nemlig vendingen af korets bevægelsesretning under en græsk tragedie og dermed det man sang under hver vending. Ordet "vers" er latin, og "strofe" er græsk. Begge kommer af et ord der betyder "vende"


Svar #5
07. december 2018 af Natashha (Slettet)

Mange tak for svar. Jeg siger strofe og vers til min sang så og håber på det godkendes af min lærer :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. december 2018 af SuneChr

# 4
Vores dansklærer i gymnasiet lærte os, at forskellen på vers og strofe er den, at strofen er enheden, der består af vers. Han sagde det ikke nøjagtigt sådan, men mente, at f.eks., meget á propos årstiden:
   Blomstre som en rosengård
   skal de øde vange,
   blomstre i et gyldenår
   under fuglesange!
   mødes skal i stråledans
   Libanons og Karmels glans,
   Sarons yndigheder!

er første strofes syv vers af "Blomstre som en rosengård".
Salmen indeholder tilfældigvis også syv strofer og giver så samlet 49 vers.


 


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. december 2018 af Stygotius

Ja, det er da helt rigtigt, og det er vel også det man har prøvet at forklare her. (se bl.a. #3)


Skriv et svar til: Vers eller strofe

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.