Idræt

Maksimal iltoptagelse begrænsning

12. december 2018 af supermig66 - Niveau: B-niveau

Hejsa

Jeg er igang med at skrive om begrænsninger ved den maksimale iltoptagelse, og er kommet frem til at lungerne, hjertet, ilttransporten i blodet og skeletmuskulaturen alle kan have en begrænsende funktion. 

Jeg har skrevet en forklaring til de første 3, men jeg må indrømme jeg har lidt svært ved at formulere hvordan musklerne kan være begrænsende i forhold til den maksimale iltoptagelse


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2018 af DrNielsen

Generelt når vi taler iltoptagelse er det fra ilten i den atmosfæriske luft til lungerne, til blodet. Det er også fra blodet vi måler hvor meget ilt der er optaget enten som bundet i Hgb eller opløst som gas i blodet.

Hvis du holder på at tale om iltoptagelse i muskler, kan du skrive om nogle af de teorier der findes i forhold til neogenesen af nye kapillærer samt opregulering af mitokondrieekspressionen :-)

Det kan slutteligt nævnes som en lille sjov note at langt de fleste mennesker er perfusionsbegrænsede - altså at flowet af blod gennem lungerne er begrænsende for iltoptaget. Dette afspejler altså at hjertet er den begrænsende faktor. Hos elitesportsfolk ser man derimod at deres pumpefunktion er så god at de faktisk er diffusionsbegrænsede. Det betyder i praksis at deres pumpefunktion er så god, at blodet simplethen ikke er lang nok tid i lungekredsløbet for at blive iltet fuldt :-)


Skriv et svar til: Maksimal iltoptagelse begrænsning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.