Tysk

Oversættelse

13. december 2018 af Sara6543 - Niveau: A-niveau

Hej!

Hvordan vilI oversætte "Han havde alt hvad man kunne drømme om" til tysk?

Jeg tænker det kunne være: Er hat alles was man traümt über", men ved det er forkert.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2018 af sibra

Hej :)

Personligt ville jeg nok skrive "Er hatte alles, wovon man träumen konnte"

3 ting vil jeg lige gøre dig opmærksom på, så du selv kan en anden gang :)

1. "At drømme om" er en fast vending - "träumen von".

2. Husk også at se på tempus i den originale danske sætning - du skal her benytte 3. pers. sing. præteritum-formen af "hatten", som er "hatte"

3. Husk altid i ledsætninger at sætte det personbøjede verbum (her: konnte) til sidst i sætningen. Ledsætninger markeres ofte af ledsætningsindledere - ofte i form af konjunktioner og relative pronominer (som også indbefatter danske hv-ord/tyske w-ord - her skal du tænke på, at din sætning lyder "... alt, hvad man kunne drømme om)

Derudover ville jeg gerne have forklaret dig lidt om, hvorfor jeg skrev 'wovon', men jeg har glemt, hvilken regel der lige præcis gør sig gældende, og jeg vil helst ikke give dig en forkert forklaring :) Mit bedste bud er dog, at det er fordi du kan omformulere den danske sætning til det lidt mere gammeldags "hvorom man kunne drømme" - hvilket på tysk hedder 'wovon' :)

Mange hilsener en 3.g'er med A-niveau :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. december 2018 af Stygotius

Når et tysk personligt pronomen refererer til  -ikke en person men en ting, bruger man et såkaldt pronominaladverbium, dvs. et pronomen + da- eller wo-.

Eks. "Hvad siger du til det?"  =  "Was sagst du dazu?" 

"Du har fået en ny bil. Hvad har du givet for den?  =  "Was hast du dafür bezahlt?" 

"Dit hus ser forfærdeligt ud. Hvad har  du malet det med?  =  "Dein Haus sieht schrecklich aus. Womit has du es gemalt? 


Skriv et svar til: Oversættelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.