Dansk

Genre

14. december 2018 af Capiral (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Jeg står her med en opgave og kan ikke lige huske alle de undergenre der er.
det jeg har er en novelle, men mangler undergrene til det, det er til dansk på niveau D


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. december 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Prøv at kigge her:

https://indidansk.dk/novelle


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. december 2018 af MaiiDevon

Undergrene? Mener du punkerne i en novelleanalyse (fx personkarakteristik) eller novellens genretræk (fx in medias res)?


Svar #3
14. december 2018 af Capiral (Slettet)

ja jeg ved at lave en analyse og der skal man finde gerne og undergerner, det ligesom alle gernre der, hvis man kan sige det sådan, jeg bruger en anlyse model til noveller, hvor der står under Genre "Fastslå genre: at novellen er fiktion, at det er en novelle, og hvilken undergenre den høre til" 


Brugbart svar (1)

Svar #4
14. december 2018 af MaiiDevon

Novellen er en undergenre til epikken.

Ydermere kan novellen deles op i flere genrer. Se linket i svar #1. Der nævnes mange gode eksempler fx gysernovelle, science fiction, trivialnovelle, kærligedsnovelle, krimi, realistisk novelle, fantastisk novelle, sms-novelle, minimalistisk osv.


Svar #5
14. december 2018 af Capiral (Slettet)

det var alle sammen nogen jeg havede dog men mangler en genre og kan bare ikke huske hvad den hedder


Brugbart svar (1)

Svar #6
14. december 2018 af Stygotius

#0

Ordet "genre"  hedder "genrer" i flertal.


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. december 2018 af Stygotius

# 2 og 4.

"in medias res" er ikke en genre. Det er en fortællemåde.

"minimalistisk" er ikke en genre.

"science fiction" er ikke underafdeling af en novelle. 


Brugbart svar (1)

Svar #8
14. december 2018 af MaiiDevon

#7 Hvis du læste mit indlæg, ville du opdage, at "in medias res" er givet som et eksempel på et genreTRÆK ved novellen. :)

Jo, science fiction kan sagtens være en undergenre indefor novellen.

Det er dog rigtigt, at minimalisme hører under novellens skrivestil/litterære periode.


Brugbart svar (0)

Svar #9
15. december 2018 af Stygotius

Science fiction er ikke en undergenre indenfor = under novellen. En roman kan også indeholde afsnit som er science fiction eller simpelthen høre til denne genre. 

"Science fiction = videnskabsfantasi.

Minimalisme er en stilart.

"in medias res" er ikke et genretræk (dvs. et nødvendigt træk) ved en novelle.  Mankan udmærket tænke  sig enn ovelle uden et  in medias res-afsnit. En roman kan også begynde in  medias res lige  som også  et digt. Tænk på begyndelsen af Oehlenchlægers digt Guldhornene. (De higer og søger.....)


Svar #10
15. december 2018 af Capiral (Slettet)

Det er heller ikke genretræk men bare undergenre i det hele taget,jeg har lært hvad in medias res er da det skal jeg sige om det er eller ikke er

Brugbart svar (1)

Svar #11
15. december 2018 af MaiiDevon

#9 Jo, det er karakterisk for novellen. Jeg har ingen steder skrevet, at in medias res ligesom science fiction kun var forbeholdt novellen. Det eksisterer også hos andre tekst- og fremstilningsformer. En novelle lever ikke altid op til alle dens gentræk. Den kan sagtens starte med en klassisk præsentation.

#10 Ja, sorry. Jeg ved godt, det ikke var det, dit indlæg handlede om. Stygotius og jeg er bare uenige om forskellige begreber. Jeg vil stoppe med at kommentere yderligere, medmindre det er relevant.

Svar #12
15. december 2018 af Capiral (Slettet)

Jeg har fundet det jeg søgte nu, tak for hjælpen


Brugbart svar (1)

Svar #13
15. december 2018 af Stygotius

ad #11

Hvis det var karakteristisk  for en novelle  at den indeholdt et afsnit med "in medias res", skulle dette jo være et nødvendigt træk ved en novelle, og det kan man næppe hævde. 


Skriv et svar til: Genre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.