Samfundsfag

Adam Smith - "Den Usynlige Hånd" forklaring?

15. december 2018 af radicale - Niveau: C-niveau

Nogen der kan forklare den liberale "Adam Smith"'s tankegang ift. Den fri markedsøkonomi og "Den Usynlige Hånd"?

Jeg forstår det så vidt at firmaerne og forbrugerne, selv sætter dagsordenen for "Den fri markedsøkonomi"?

Men jeg forstår ikke helt hvordan han vil gøre dette? Altså via fri konkurrence, vil markedet stabiliserer sig selv så det bliver lige for alle, og denne stabilisation er = den usynlige hånd?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. januar 2019 af Thomash02

Det Adam Smith mener med den usynlige hånd er lidt aller det du allerede har skrevet altså at markedet stabiliserer sig selv, men sådn som jeg forstod det, så skal du tlnke på det som udbud og efterspørgsel, altså hvis der er stort udbud på noget så vil prisen være lav og så er der mange der køber produktet hvilket vil sige at sælgeren kan sætte prisen lidt op og efterhånden som efterspørglen ikke er så stort så vil prise ligeså stille begynde at forblive det samme på et produkt. Hvilket i sidste ende bare er det samme som du har skrevet, altså at markedet stabiliserer sig selv

Håber du kan bruge det til noget


Skriv et svar til: Adam Smith - "Den Usynlige Hånd" forklaring?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.