Dansk

sine/deres

21. december 2018 af anonym000 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

I sætningen 'For det første var det uanstændigt, at nogen klaprede og og ned ad gulvet i sine/deres højhælede sko.' hvad er det rigtige: 'sine' eller 'deres'?

'Deres' lyder rigtigt, men jeg ved ikke hvad forklaringen er grammatisk.

Mvh. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. december 2018 af Stygotius

Ordet "sin/sit/sine"  er er refleksivt pronomen (stedord) som kun refererer til et subjekt i ental.

Pronominet "nogen" er ental.

Din sætning vil altså  i den rigtige version lyde:   ".....nogen klaprede op og ned ad gulvet i sine højhælede sko."


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. december 2018 af Eksperimentalfysikeren

Nogen er ental.

Jeg kan ikke sige med sikkerhed, hvad der er det rigtige. Jeg vil mene, at det er "sine", der  er  det rigtige, men det lyder ikke helt rigtigt. Jeg spekulerer på, om det kan skyldes påvirkning fra jysk, hvor "sine" ikke bruges, f.eks. "Han tog hans hat og gik hans vej".


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. december 2018 af Stygotius

Problemet skyldes måske at både "nogen" og "nogle" udtales [noon]


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. december 2018 af Stygotius

Ordene "sin og sit og sine" bruges sammen med noget eller nogen der "tilhører" en sætnings subjekt.  I andre tilfælde bruges "hans, hendes, dens, dets".

Smlgn. "Han boede en uge på en godt hotel med sin kone"  og

            "Han boede en uge på en godt hotel med hans kone"  (fy, fy, griseri) 

Den samme regel gælder ordet "sig"

"Han lod altid gerne børnene komme hjem til sig (-ikke "ham")  for at få hjælp"


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. december 2018 af Stygotius

ad #2

Pronominet "nogen" kan være enten ental eller flertal.

I flertal svarer "nogen" sådan nogenlunde til engelsk "any", og nogle" til "some".

Det vil sige at "nogen" i flertal bruges i spørgende, nægtende, sammenlignende og betingende sætninger og "nogle" i alment fremstillende sætnnger.

Man kan sige ganske kort at "nogen" i flertal betyder flere end 0 (bare én), og "nogle" flere end 1. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. december 2018 af MaiiDevon

Se evt. video her:

https://www.studienet.dk/bedre-dansk/stedordsfejl/hanssin-ejestedord


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. december 2018 af Stygotius

Bortset fra at dette ikke er nogen video, må forklaringen på denne hjemmeside nok siges ikke at være særlig grammatisk, men den kan nok bruges som et praktisk hjælpemiddel  -hvis man er ligeglad med teorien bag den sproglige mekanisme.


Brugbart svar (0)

Svar #8
21. december 2018 af oppenede

#0

Hej 

I sætningen 'For det første var det uanstændigt, at nogen klaprede og og ned ad gulvet i sine/deres højhælede sko.' hvad er det rigtige: 'sine' eller 'deres'?

'Deres' lyder rigtigt, men jeg ved ikke hvad forklaringen er grammatisk.

Mvh. 

Hvis du siger deres, så er skoene ikke "nogen"s ejne. Så 'deres' er korrekt hvis skoene er f.eks. stjålet eller stillet til rådighed af andre.

'sine' betyder at "nogen" har sine egne sko på.


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. december 2018 af Stygotius

Ja, -som forklaret i #4.


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. december 2018 af Stygotius

Ja, -som forklaret i #4.


Skriv et svar til: sine/deres

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.