Matematik
cos(pπ/12) og sin(pπ/12)
Hej
Opgaveteksen kan findes i dette link: https://01005.compute.dtu.dk/EU02S-OPG#1
Det er opgave 8. C.
Jeg er kun interesseret i et par hints!
På forhånd tak
Mvh.
Svar #2
24. december 2018 af anonym000
Hvis jeg starter med cos(pπ/12), så kan jeg at der fx gælder: p = 0 og p = 12 er cos(pπ/12) den samme.
PS. Der står ikke hvad p er... men jeg antager at det er p = 0,1,2,3...
...............
Svar #5
24. december 2018 af mathon
...fortegnene skal naturligvis huskes hele vejen hen gennem linjen i tredje linje.
Svar #6
#3Hint: Brug opgave 8 a) samt opgave 3 c)
Jeg troede at meningen var at komme frem til en formel som kunne bruges til at bestemme de eksakte værdier sin(pπ/12) og cos(pπ/12), hvor p = 0,1,2,3...
Jeg har fundet cos(pπ/12) og sin(pπ/12) for p = 0,1,2,...,24. det må være alle de interessante vinkler.
Opgaven står som advanced så man regner med lidt mere.
...............
Svar #7
24. december 2018 af Soeffi
#6. Der findes en eksakt, men ikke en lukket formel til cos(p·π/12). Formlen er:
Svar #8
#7#6. Der findes en eksakt, men ikke en lukket formel til cos(p·π/12). Formlen er:
Ok, tak for det.
...............
Svar #9
25. december 2018 af Eksperimentalfysikeren
Alt det formelarbejde er villedende i forhold til den stillede opgave. LÆS DEN!
Der står iøvrigt ikke noget om pπ/12, men om pπ/6.
Der er opgivet cosinus og sinus i det tilfælde, hvor p=1. Ser står også, at man skal benytte symmetribetragtninger til at finde de øvrige, så glem aritmetikken og kom i gang med geometrien!
Det opgivne punkt ligger i koordinatsystemets første kvadrant. Ved spejling i y-aksen afbildes det i et punkt i anden kvadrant. Vinklen mellem den positive del af x-aksen og dens negative del er π = 6π/6. Ved spejlingen af det givne punkt, vil det havne i punktet svarende til p=6-1 = 5. y-værdien er uændret, mens x-værdien skifter fortegn. Herud fra kan cos(5π/6) = - cos(1π/6) og sin(5π/6) = sin(1π/6) findes.
Værdierne for p=2 findes ved spejling i linien y=x. Det samme gælder værdierne for p=3. For p=4 benyttes samme metode som for p=5, dog med udgagspunkt i p=2 i stedet for p=1.
Svar #10
For p>6 benyttes de fundne værdier og spejling i x-aksen.
Svar #11
25. december 2018 af anonym000
#9Alt det formelarbejde er villedende i forhold til den stillede opgave. LÆS DEN!
Der står iøvrigt ikke noget om pπ/12, men om pπ/6.
Der er opgivet cosinus og sinus i det tilfælde, hvor p=1. Ser står også, at man skal benytte symmetribetragtninger til at finde de øvrige, så glem aritmetikken og kom i gang med geometrien!
Det opgivne punkt ligger i koordinatsystemets første kvadrant. Ved spejling i y-aksen afbildes det i et punkt i anden kvadrant. Vinklen mellem den positive del af x-aksen og dens negative del er π = 6π/6. Ved spejlingen af det givne punkt, vil det havne i punktet svarende til p=6-1 = 5. y-værdien er uændret, mens x-værdien skifter fortegn. Herud fra kan cos(5π/6) = - cos(1π/6) og sin(5π/6) = sin(1π/6) findes.
Værdierne for p=2 findes ved spejling i linien y=x. Det samme gælder værdierne for p=3. For p=4 benyttes samme metode som for p=5, dog med udgagspunkt i p=2 i stedet for p=1.
Ok, tak.
Jeg har dog lavet opgaven. Problemet var at jeg ikke have læst opgaven ordenligt.
Mvh
...............
Svar #12
Jeg har lige opdaget, at jeg selv ikke er helt sikker i læsning. Jeg har læst 8C som 3C.
Jeg håber, jeg ikke har bragt for megen forvirring ind i forløbet.
Skriv et svar til: cos(pπ/12) og sin(pπ/12)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.