Dansk

Synes/Syntes

30. december 2018 af Søren564 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Den almene viden fra folkeskolen fortæller os at alle verber i en sætning skal være samme tid. Simpelt og let at forstå. 

Problemet med synes og syntes er at jeg ofte bruger "synes", som noget jeg stadig mener, mens "syntes" ofte handler om noget jeg engang mente, men som jeg faktisk har skiftet holdning omkring. Derfor kommer der nogle sætninger, hvor jeg blander tiderne fordi det handler om noget jeg stadig synes, men som skete for noget tid siden.

Eksempler på dette kan være en ven som har gjort noget dumt:

"Jeg synes du var dum" el. "Jeg synes at det var dumt gjort".

Jeg mener her i sætningerne at min ven jo ikke stadig er dum, men at jeg syntes (Og stadig synes) at han var dum.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. december 2018 af 123434

Synes=nutid
Syntes=datid

Svar #2
30. december 2018 af Søren564 (Slettet)

#1
Synes=nutid
Syntes=datid

Det er som om du slet ikke har læst mit spørgsmål. Jeg er ikke spor i tvivl om at t'et laver det til datid...

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. december 2018 af EnStuderende

Hvad er dit spørgsmål helt præcist, for du har ikke stillet noget? Om sætningerne er forkerte eller rigtige? 

Du bruger jo tiderne, som du har tænkt dig, så jeg kan ikke se noget decideret problem i sætningerne, men ville måske uddybbe den første med et "synes stadig" og i stedet for "var dum" et "opførte dig dumt", bare for at få det til at lyde lidt bedre og få det til at fremstå klarere, hvad der menes.


Svar #4
30. december 2018 af Søren564 (Slettet)

Jeg beklager at spørgsmålet ikke fremgår af mit første opslag. Spørgsmålet er om man kan gå på kompromis med reglen som siger at alle verber i en sætning skal være i samme tid. Tak for svaret, EnStuderende
Meningen var ligeså meget at få skabt debat om den faste regel og ikke som sådan få et konkret svar 'ja/nej'

Brugbart svar (0)

Svar #5
30. december 2018 af jbmm

Normalt anvendes samme tempus i hovedsætning og ledsætning:
jeg synes, at han er dum; jeg syntes, at han var dum (han er/var faktisk dum)

Når der udtrykkes en subjektiv vurdering anvender man konjunktiv på andre sprog, men da dansk mangler denne modus, kan det udtrykkes med et spring i tempus:
jeg synes, at han var dum (at han må/måtte være dum)


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. december 2018 af Stygotius

Hele denne problemstilling er falsk og udtryk for et forvirret sind.

Ordet "synes/syntes" kan bruges i præsens eller imperfektum, helt uafhængigt af verbalet i ledsætningen.

Der findes ingen regel  som siger at alle verber i en helsætnng skal stå i  den samme tempus.

Hvis man flytter inkvit hen efter udsagnet, vil dette være tydeligt. 

"Oplysningen" i #5 er uden hold i virkeligheden. Et dansk "spring i tempus" udtrykker ikke nogen "subjektiv vurdering"  Verbet "synes" udtrykker altid en subjektiv vurdering. Det er jo netop dette som er forskellen mellem 'tro-synes-mene'.

Måske tænker jbmm på en subjektiv og en objektiv brug af modalverber, men det er jo  en helt anden sag.


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. januar 2019 af Stygotius

På tysk, i hvert fald, anvender man ikke konjunktiv til at udtrykke en "subjektiv vurdering". Den bruges (bortset fra i andre tlfælde) ved indirekte tale til at tilkendegive at det sagte ikke står for den skrivendes egen mening, men er et referat, der blot er en gengivelse af noget som andre har ytret eller ment.

Eks.

Der Minister sagte, dass die kürzliche Äußerung vom Leiter der Opposition eine Beleidigung sei"


Skriv et svar til: Synes/Syntes

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.