Dansk

Ondskab essay

23. januar 2019 af Mayjay29 - Niveau: 9. klasse

Essay også vedhæftet som pdf

Ondskab

“Djævelen er indbegrebet af alt ondt.” Sådan lød starten på en gudstjeneste i min lokale kirke. Præsten, som prædikede, holdt en kunstpause og tilføjede så: “Mennesket har ladet sig friste af Djævelen. Denne skyld kan mennesket kun blive befriet fra gennem troen på, at Guds søn, Jesus Kristus, gennem sin lidelse og død har taget mennesket skyld på sig og brudt Djævelens magt ved at opstå fra døden.” Denne oplevelse fik mig til at tænke over begrebet ondskab. For mig at se, ser folk nemlig ondskaben enten metafysisk eller antropologisk. Kort fortalt finder folk svar på alt det onde i verden og i mennesker, enten i det overnaturlige, de tror at en større kraft bestemmer, og er skyld i ondskab, som for eksempel kristendommens Satan eller Islams Iblis. Ateisterne ser mere fysiologisk på det, og tror måske ondskaben kan være medfødt, eller opdraget i mennesket. Lige meget hvordan ondskaben opstår, så kan alle vist godt blive enige om at det er en forfærdelig ting. Men hvad er ondskab for mig? Og kan begrebet defineres?

Djævel, Fanden, Satan, skurk, terrorist eller usling. Ja, kært barn har mange navne. Disse begreber bruges dog ikke om noget kært, tværtimod er det de begreber allerflest, inklusiv mig selv, forbinder med ordet ondskab. Mennesket har altid forsket i ondskab, og prøvet at komme med en definition på begrebet. Den mest kendte og respekterede, og også den jeg selv synes giver mest mening, må dog være den norske filosof Lars Fr. H. Svendsen. I hans bog “Ondskabens filosofi,” skelner han mellem det moralske og det naturligt onde. Det naturligt onde bliver begået af fx børn, som ikke 'ved' hvad de gør eller mennesker, der lider af visse former for psykiske sygdomme. Det moralske onde inddeles i yderligere 4 kategorier: Den sadistiske ondskab, (man gør ondt, udelukkende for at gøre ondt.) Den instrumentelle ondskab, (man gør ondt, for at opnå noget andet). Den idealistiske ondskab, (man gør ondt, fordi man tror/mener, det er det rigtige at gøre; fx religiøs ondskab.) Den dumme ondskab, (man gør ondt, fordi man bevidst ikke tænker på konsekvenserne).

Psykisk vold, mobning og chikane, dette er blot nogle af de ting pigen i fjernsynet fortæller hun blev udsat for i sin folkeskole. jeg kan huske hvor forfærdet jeg blev, over hvad folk kan få sig selv til at gøre mod andre da jeg så programmet. Hver dag ser jeg eksempler på hverdags ondskab, og for mig er det næsten den værste slags. Jeg får for eksempel ikke terrorisme og krig ind på livet, så ovennævnte er hvad ondskab er for mig. Jeg ved ondskab er et vilkår i menneskelivet, og det er noget vi blive nødt til at finde os i hverdagen. Ondskab er dog en sjov størrelse, og jeg er tit i tvivl om hvornår man trækker stregen for, hvorvidt noget er ondt. Spørgsmålet om hvorfor ondskab findes, forbliver dog stadig ubesvaret.


 

Vedhæftet fil: Ondskab essay-2.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #1
23. januar 2019 af Tqooa

Jeg regner med, at det et feedback, du er interesseret i ;)

Jeg synes, at det er super, at du tager udgangspunkt i en personlig oplevelse, da essayet hele tiden skal sifte mellem det personlige og det generelle. Ud over det, synes jeg også, at det er fedt, at du starter med at stille et spørgsmål, da det er et godt redskab til at "starte den rejse som et essay er". Synes også, at det er et relevant spørgsmål for opgaven. Yderligere fungerer det godt, at de unddrager de forskellige typer ondskab. Super godt. Synes, at det med det kære barn, der dog ikke var kært, er ret fedt formuleret.
Der er dog også tre ting, jeg synes, man kunne kigge på:
- essayet skal gerne være en rejse, hvor man skriver sig til nye erkendelser, og her synes jeg, at du kan tydeliggøre "rejsen" lidt mere - dvs. vise en tydelig udvikling fra start til slut - "komme frem til noget sammen med læseren".
- hvem er "pigen i fjernsynet?" - lav nogle henvisninger så også udefrakommende ved, hvad du snakker om.
- jeg tror godt, at man må kunne mærke dig som person lidt mere. Som sagt er essayet jo en blanding af det personlige og det generelle, og jeg savner dig lidt som person i særligt i de første stykker.

Husk, at alt det her bare er min personlige holdning, at jeg ikke er lærer og sidst men bestemt ikke mindst vigtigt: at det er DIN tekst ( så du bestemmer) :)


Skriv et svar til: Ondskab essay

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.