Fransk

Hjælp til start med fransk

01. februar 2019 af LasseCrist - Niveau: 8. klasse

Hej! :)
Folkeskolen jeg går på, har valgt ikke at have fransk på skemaet i 9. klasse. Derfor har jeg valgt at kaste mig ud i selvlæring af sproget. Jeg har været igang i en måned. Her har der dog mest været fokus på det basale ... Introduktion, tal, familie, klokken osv.. 
Efter så at have arbejdet på ordforrådet, kunne jeg nu godt tænke mig at danne en bredere forståelse for dannelsen af sætninger, ordstillinger og bøjninger m.m

Så er der nogle der måske kunne hjælpe mig lidt på vej, med at forbedre mig udover hvor jeg allerede er nået til?.. :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. februar 2019 af french doctor

Hej Lasse,

Hvor er du sej - og hvor er det ærgerligt at høre, at din skole har valgt ikke at tilbyde fransk i 9. klasse.

Godt, du tager sagen i egen hånd.

Der er heldigvis meget, du kan gøre selv.

Jeg har følgende forslag:

1) Hjemmesiden Franskweekend er fuld af gode øvelser, som vil give dig god træning og sikkerhed:

http://www.franskweekend.dk/

2) Prøv at se den franske tv-avis - så tit du kan. Du kan streame France 2, når det passer dig. Den bedste tv-avis er den klokken 20. Følg linket herunder og se udsendelsen live ved at scrolle lidt ned og trykke på "En ce moment sur France 2" - så kan du se den direkte.

Hvis du vil streame den, så tryk på "Catégories" i bjælken øverst på siden. Vælg derefter "Infos & Actualités". Tryk så på "20 heures" - så kan du se den seneste tv-avis. www.france.tv/france-2/

3) Lyt til den franske radioavis på Radio France International. Gå ind på linket herunder. Tryk på "Journaux" i bjælken øverst på siden. Vælg derefter "Français Facile" - så kan du høre den seneste nyhedsudsendelse.

De taler stærkt på både tv og radio - men prøv at vænne dit øre til at høre det franske - du vil efterhånden kunne forstå mere og mere.

4) Find nogle franske sange, du kan lide - find teksterne til dem (i Google søger du på sangens navn og "paroles" - så får du sangteksten). Lyt, læs og syng med.

Det var lidt inspiration til dine selvstudier.

Bor du i hovedstadsområdet er du også altid velkommen til at kontakte mig - jeg underviser i fransk privat.

- - -

Sincèrement Thomas


Svar #2
01. februar 2019 af LasseCrist

Tusind tak for rådene og ideerne Thomas! 
Jeg bor godt nok i Jylland, men ellers et fedt tilbud ;) Jeg vil med det samme lave mig en musikplayliste og oftest muligt streame den franske tv-avis, super gode ideer. Når jeg så engang får tiden til det, vil jeg også kaste mig over "Franskweekend" ;)


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. februar 2019 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Ang grammatik osv så skal du have fat i Finn Obels Comment dire?
Det er simpelt hen “biblen” - han var min lærer på gym. - bedste lærer ever - kan stadig huske mit “skolefransk”
Læs den, læs den og læs den igen til du kan den på rygraden - så bliver det så meget lettere at lære fransk.
Men ellers som ovenstående - lyt en masse og tal en masse.
Det er ret cool, at du selv kaster dig ud i det franske - verdens fedeste sprog :-)

Brugbart svar (1)

Svar #4
01. februar 2019 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Prøv også noget online sprogkursus - google: fransk sprogkursus online gratis

Svar #5
02. februar 2019 af LasseCrist

Tak! Har lige været på bibloteket efter bogen. Den ser super ud! ;)


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. februar 2019 af jofraz

Hvis du har brug for gratis hjælp kanjeg koble dig på et af mine hold på Quizlet Du kan øve dig på forskellige temaer og på forskellige klassetrin. 


Svar #7
27. februar 2019 af LasseCrist

Lyder super! Ville jeg sætte stor pris på :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. februar 2019 af jofraz

Du må sende mig din email adresse så jeg kan sende dig en indbydelse til en klasse trin.

Huske at give mig din kalssetrin.

joseph


Svar #9
02. marts 2019 af LasseCrist

[email protected]
8. Klasse

Brugbart svar (0)

Svar #10
02. marts 2019 af jofraz

jeg har sendt en indbydelse og du skal bare acceptere. for iøvrig hvilken bog bruger i på din skole?


Skriv et svar til: Hjælp til start med fransk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.