Kemi

Atomer og masse .

03. april 2019 af Mushface - Niveau: C-niveau
Hejsa .

Har i en grundbog læst , at man nogenlunde kan regne massen i et atom ud ved at bruge nukleons tallet z+n .

Dette virkede for de tilhørende opgaver, lige pånær guld.

Og efter selv , at ha kigget på det periodiske system . Så syntes jeg , at der er rigtig mange som har en større masse end hvis man ligger nukleonstallet sammen. 79Au har fx . En masse på 197.

Jeg syntes umiddelbart , at det er lidt misvisende at skrive sådan i en grundbog.

Men måske der er en , der kan komme med en forklaring herinde :)

Har vedhæftet billed fra grundbogen .


På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. april 2019 af Eksperimentalfysikeren

Man ligger ikke sammen, man lægger sammen.

Der står i grundbogen, at man får en afrundet værdi. Det er korrekt. For guld får man værdien 197, som passer fint med, at den korrekte værdi er 196,966568662.

Massen af protroner er lidt mindre end massen af neutroner. Det tal man kommer frem til vil derfor afvige lidt fra den korrekte værdi. Desuden er den samlede masse af atomkernen lidt mindre end summen af masserne af de kernepartikler, der indgår i kernen.

Størrelsen af u er 1/12 af massen af en 12C kerne. Den har lige mange protroner og neutroner. Man skulle derfor tro, at 2u = 1mp+1mn, men den er faktisk lidt lavere på grund af bindingen mellem partikerne i atomkernen. Denne bindingsenergi varierer mellem forskellige atomkerner. Den er størst for én af jernisotoperne og mindst for 1H. Det er denne energi, der frigøres i solen ved sammensmeltning af brintkerner til heliumkerner.


Svar #2
03. april 2019 af Mushface

Hej tak for svar !

Problemet er bare , at når jeg LÆGGER protoner og neutroner sammen ved 79AU . Så kan jeg kun få et afrundet tal på 158.
Og ikke 197 .

Det gælder også for en del af de andre atomer i det periodiske system , at det afrundede tal jeg kommer frem til ved brug atomnummeret * 2 som af hvad jeg har lært svare til nukleonstallet . Som igen er protoner + neutroner sammenlagt , som udgør en afrundet værdi af massen .





Brugbart svar (0)

Svar #3
03. april 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det ser ud til, at du har ganget antallet af protroner med 2, men der er flere neutroner end protroner.

Der er mere end 30 forskellige isotoper af guld. Der dog kun én, der er stabil. Den har 116 neutroner.


Svar #4
03. april 2019 af Mushface

Mange tak for svar .

Jeg har netop ganget tallet med 2 .

Det står nemlig i grundbogen at citat: atomets masse kan stortset bestemmes som summen af protonernes og neutronernes masse.
Da både protoner og neutroners masse er ca. 1u, behøver vi kun at tælle antallet af protoner og neutroner i en atomkerne for at få en afrundet værdi af atomets masse . Citat slut .

Jeg er ny i faget , men denne lille regel irritere mig . Fordi jeg ikke kan få det til, at hænge sammen med alle de grundstoffer jeg kan læse i det periodiske system .
Okay , der står godt nok stortset. Men syntes der er flere end umiddelbart der har en større masse end hvad nukleons tallet tilnærmelsesvis anviser .

Isotoper , har jeg ladet mig fortælle ikke fremgår af det periodiske system ? .

Det var nemlig også en mulighed jeg selv kom frem til .

Ydernere har jeg tænkt , at vægten af massen måske afhænger af hvilket grundstof der tale om .

Sidstnævnte gør dog ikke , at hvad der står i grundbogen er rigigt .

Jeg vedhæfter lige er billed af teksten .


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. april 2019 af Eksperimentalfysikeren

Reglen passer ret godt for isotoper. De naturligt forekommende grundstoffer er ofte blandinger af flere isotoper, f.eks, er neon en blanding af 20Ne og 22Ne.

Der er forskellige visninger af det periodiske system. De forskellige visninger indeholder atomerne sat op i samme skemaform, men med forskellige data angivet. Siden:

https://ptable.com/

har flere faner, hvor det periodiske system vises med forskellige data. Den ene fane hedder "isotoper" og her kan man se egenskaberne ved isotoperne.


Svar #6
03. april 2019 af Mushface

Den passer godt med de fleste isotoper, da isotopen som regelt blot har 1-3 ekstra neutroner .

Men her er nogle nogle eksempler fra det primære periodiske system .

Gruppe 5 - Rb - atomnr 37 - masse 85 . (Reglen passer ikke).

Gruppe 5 - Sr - atomnr 38 - masse 87 . (Reglen passer ikke).

Gælder iøvrigt de fleste omkringliggende atomer .

Udsagnet omkring , at protoner og neutroner oftest kan bruge til , at finde massen.
Er jeg derfor lidt skeptisk overfor .

Så håbede lidt der var et indlysende konkret svar .

Brugbart svar (0)

Svar #7
03. april 2019 af Eksperimentalfysikeren

Du skal se på de enkelte isotoper:

Isotop     masse    forekomst i %

85Rb      84,912    72,17

87Rb      86,909    27,83

84Sr       83,913     0,56

86Sr       85,909     9,86

87Sr       86,909     7

88Sr       87,906    82,58

Den gennemsnitlige masse er 85,47 for Rb og 87,62 for Sr.

Se på siden https://ptable.com/#Isotope. Klik på feltet med Rb og se listen over isotoper.


Svar #8
04. april 2019 af Mushface

Det giver sådan halv mening. 

Jeg er med på isotopperne har flere neotroner.

Jeg vidste ikke, at massen i det regulære periodiske system var et gennemsnit af alle isotopper tilhørende. Er det rigtigt forstået på denne måde ?.

Udgangspunktet er, at jeg ikke forstår grundbogens statement om at A = Masse . Altså Z + N = masse. 
Som udgangspunkt. 

Dette holder jo så heller ikke stik, såfremt massen i et standard periodisk system er et gennemsnit af alle isotopperne. Så kan jeg ikke regne massen for et enkelt atom som fx. 79Au på den måde som bogen skriver. A = Masse.

Fed side iøverigt. (y)
 


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. april 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det, man normalt opgiver i det periodiske system, er det, der er interessant for kemikere, der arbejder med de naturlige blandinger af isotoperne. Reglen gælder for isotoperne. Det kan du se af, at N varierer mellem isotoperne, så det er isotoperne, der er tale om.


Svar #10
06. april 2019 af Mushface

Hey man , atommassen er et gennemsnit som inkluderer isotoperne .

Præcis som du skriver !

Tak for svar !

Skriv et svar til: Atomer og masse .

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.