Studievejledning

Erhvervsuddannelse eller gymnasiet

09. april 2019 af Anonymstudieportalen
Hej :)
Jeg går i 9. klasse og skal på efterskole næste år, så jeg har god tid til at beslutte mig for, hvilken ungdomsuddannelse jeg vil tage.
Jeg vil rigtig gerne være fotograf (men jeg er ikke 100% sikker) og har googlet mig frem til en erhvervsuddannelse som fotograf, som jeg synes lyder rigtig spændende. Mit problem er at jeg er bange for at der kommer til at mangle noget socialt på erhvervsuddannelsen i forhold til hvis jeg tog på gymnasiet. Både den større aldersforskel på erhvervsuddannelsen og praktikopholdene tror jeg vil give et dårligere fællesskab i klassen, og måske vil jeg gå glip af noget af den festkultur som mange unge dyrker på gymnasiet...
En anden grund til at jeg måske burde tage på gymnasiet er at, min mor synes jeg skal. Fordi jeg altid har haft nemt ved tingene i skolen og fået gode karakterer og... så synes hun at jeg skal tage på gymnasiet. Men for at være helt ærlig så er jeg lidt skoletræt. Jeg orker ikke rigtig 3 års ekstra folkeskole...

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. april 2019 af Smut1

Du kunne også overveje at tage en hf, da det mange steder er mindre disciplinært.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad der har gjort dig skoletræt! men på hf er der (som regel) færre opgaveafleveringer, tests og karakterer og mindre kontrol, hvilket jo er en del af det af gå i folkeskolen. På hf bliver du alene dømt ud fra dine karakterer, og derfor tæller dit engagement ikke med i dit gennemsnit, men du bliver alene dømt ud fra din fage kunnen. 

Desuden behøver en hf ikke tage mere end to år, som du nok ved.   

Jeg ville i hvert fald sætte mig ind i både en hf og gymnasiet (og husk besøgsdagene), og ikke blot gymnasiet eller erhvervsuddannelserne, hvis jeg var dig, når nu du har et helt år til det :).


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. april 2019 af emilo4321

Nu skriver du selv, at du er bange for at gå glip af det sociale og festkulturen som dyrkes på gymnasierne, hvilket ville være en helt forkert grund til at vælge denne vej. Dette skulle ikke være en grund til at vælge gymnasiet, så det syntes jeg godt du kan udlukke, medmindre du mente noget andet med den udtales. 

Derudover, så er gymnasiet ikke just 3 års ekstra folkeskole, tværtimod. Hvis du på nuværende tidspunkt er træt af skolen og ikke har attrå til at yde dit bedste, så ville du blot blive "kørt over" i en alvorstung klasse - dette er dog mest kun karakterer mæssigt. Også selvom du får gode karaktere i folkeskole...

Jeg bevæger mig rundt på et gymnasium dagligt og kan rigtig godt lide at være her, men det kræver også at man lige strammer ballerne sammen, især hvis man går på den naturvidenskabeligelinje. (Definitionen af seriøsitet)

 At du godt vil være fotograf på nuværende tidspunkt kan snildt ændre sig i løbet af et par år, så lad endelig være med at lukke andre muligheder ned. Jeg ville godt læse medicin førhen, men har nu tanker imod molekylærbiologi. Husk nu, du befinder dig i det senmoderne samfund - alt er i ændring;)

Der er ikke noget forkert eller rigtigt svar, men for guds skyld, så lad være med at vælge noget blot fordi dine forældre gerne vil have dig derhen. Det dummeste du kan gøre.
 


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. april 2019 af vonSarp

Jeg synes ikke, at du skal være bange for at tage en erhversuddannelse. Hvis du har det "let" i skolen, så er det heller ikke umuligt at skifte retning. Men igen, vælg aldrig noget, fordi andre mener, at det er bedst.


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. maj 2019 af Fopian

du kan tag en EUX som er gymnasielt Erhversuddanelse


Skriv et svar til: Erhvervsuddannelse eller gymnasiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.