Religion

Hjælp til at forstå begrebet

13. april 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogle som vil hjælpe mig med at forstå begrebet : "kult".

Jeg har selv googlet mig frem og fundet denn nedstående artikl på religion.dk, MEN er desværre IKKE blevet helt klogere. Nogle der vil beskrive begrebet på en lidt mere simpel måde, og måske komme med et par eksempler!

https://www.religion.dk/viden/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-en-kult-og-en-sekt


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. april 2019 af mathon

Genlæs f.eks.

En sekt gør krav på at have den absolutte sandhed og mener, at sekten er den eneste vej til frelsen. Og i modsætning til kulte er sekter missionerende og forsøger at overbevise andre om sandheden af deres trosforestillinger.

Medlemmerne forholder sig stærkt kritisk over for majoritetsreligionen, som de mener har spillet fallit. Oftest opstår sekter som udbrydere fra etablerede religioner, de har haft en konflikt med, og som de forgæves har søgt at ændre.


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. april 2019 af mathon

og

Kulten er kendetegnet ved et fravær af fastlåste trosforestillinger, dogmer og etiske normer. Det er op til den enkelte at definere, hvad han eller hun vil tro på. Af samme grund hævder medlemmerne ikke at have den absolutte sandhed og afviser ikke andre religioners sandhedskrav.

Selvom kulten ofte er i opposition til majoritetssamfundets religion, forholder den sig oftest fredeligt til omverdenen.


Skriv et svar til: Hjælp til at forstå begrebet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.