Dansk
Klaveret?
Er der nogen der har analyseret Klaveret af Louis Jensen og kan sende det, eller give råd?
Tak på forhånd
Svar #1
26. april 2019 af MaiiDevon
Hvad er det helt præcist, du har svært ved og skal have hjælp til?
Svar #2
26. april 2019 af JacobSchwarz (Slettet)
Svar #3
27. april 2019 af MaiiDevon
Prøv at kigge her, der er en, der har givet et bud: https://prezi.com/o5piwm3xmrwu/louis-jensen/
Svar #4
27. april 2019 af JacobSchwarz (Slettet)
Svar #5
27. april 2019 af MaiiDevon
Nu giver jeg mit bud på en fortolkningen af historien og det overhovedet ikke sikkert, at det er 'rigtigt', hvis man ellers kan snakke om et facit i litteraturen.
Min analyse og fortolkning af Klaveret:
Jeg tænker, at jegfortælleren og Kvitte begge er teenagere, fordi de er kærester og de stadig bor hjemme. I teenageårene gennemgår man en identitetsproces, hvor man finder ud af, hvem man er som menneske. Når de hopper i havnen, kan vandet/havet symbolisere det kaos og utrygheden som følger med processen. De søger begge efter klaveret, der kan symbolisere identiteten. Jeg synes, at historien omhandler overgangen fra barn til voksen.
Der er stærke modsætninger mellem jegfortælleren og Kvitte. Mens han er mere rational, er hun meget fantasifuld. Jeg ser flere symboler på barndom i løbet af novellen fx den hvide farve (som gentagende gange bliver nævnt), der ofte symboliserer renhed og uskyldighed. Læg bl.a. mærke til, at de skifter fra at have fodtøj på til at gå barfodet rundt.
Jeg ser igennem novellen flere symboler på, at Kvitte ønsker at være fri. Fx at hun bliver sammenlignet med en fugl, der flyver, at hun går barfodet rundt og at hun er så optaget at finde klaveret. At blive fri kan også fortolkes som at blive fri fra livet, altså selvmord. Jegfortælleren fortæller hende bl.a., at han vil dø, hvis hun fløj sin vej. Der står også, at hun bliver nede i vandet (kaosset) og at hun ikke vil dukke op igen. Hun bliver altså opslugt af vandet/mørket. Teenage-årene er jo nogle hårde år med en masse beslutninger og oplevelser fx druk, sex, kærester, stoffer, mobning osv. Novellen slutter også med, at han fortæller, hvad han savner ved hende og at han måske ser hende igen. Det kommer han vel også til, når han dør på et tidspunkt.
Kvitte bliver både sammenlignet med en fugl og en fisk og det får mig til at tænke på ordsproget: "Højt at flyve, dybt at falde". Hendes navn Kvitte kan være en henvisning til det, at hun bliver sammenlignet med en fugl. Navnet kan også være et symbol på at "kvitte", som betyder at give op fx. at give op på livet.
Skriv et svar til: Klaveret?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.