Dansk

DHO - nutid/datid?

24. maj 2019 af Nedah2002 - Niveau: A-niveau

Hej med jer,

sagen er den at jeg lige i øjeblikket skriver dho om national identitet, hvor jeg så har taget udgangspunkt i h.c.andersens "danmark, mit fædreland" og natasjas "i danmark er jeg født". jeg er godt kørende, men dog meget i tvivl om hvorvidt min opgave skal skrives i nutid eller datid? 

min redegørelse er skrevet i datid da jeg synes det giver bedst mening, men det kan sagtens være jeg også tager fejl? skal min analyse skrives i nutid eller datid? og hvad med min diskussion? 

jeg er meget forvirret!


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2019 af Audioholic

Det skal skrives i nutid (præsens). Husk: Man må ikke skifte mellem de grammatiske tider. :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. maj 2019 af CamillaMadsen1307

Man skal altid skrive i nutid, også selvom du skriver om lyrik der er gammelt. For selvom det fx udtrykte noget dengang, udtrykker det stadig det samme i dag. Begynder du derimod at snakke om hvordan H.C. Andersen VAR som person og hvad der fik ham til at skrive sådan, er det okay at gå over i datid. Men ellers skal du, som udgangspunkt, altid holde dig til nutid :)

Skriv et svar til: DHO - nutid/datid?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.