Historie

HISTORIE EKSAMEN HJÆLP TIL PROBLEMSTILLING

12. juni 2019 af hjæælpmi - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg skal til historieeksamen og havde håbet at nogle ville kunne hjælpe mig med at finde på en problemstilling eller hvad jeg skal fokusere på.

jeg har trukket emnet, Revolutioner og ideologier og har fået følgende materiale

Ronald Reagan om kampen mod kommunisme og totalitarisme
Poul Henningsen om kultur tid og nazismen
Hitler om racepolitik og livsrum
Lenin om demokrati og diktatur 1919
Knud J. V. Jespersen: Stat og nation. Det nye europæiske hus
Edmund Burke, tanker om den franske revolution


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. juni 2019 af CoSMoS

Tjaeh, du kan jo f.eks. fokusere på hvilke brudflader der er mellem de forskellige implicerede ideologier samt hvilke samfundsmæssige bevægelser der lå til grund for deres fremvækst. Hvilke faktorer skal der være til stede, for at en revolution bliver mulig, og hvad drager folk mod de mere ekstreme ideologier? Hvilke forskelle og ligheder kan du se mellem den franske revolution, og fremvæksten af nazismen og kommunismen?  


Svar #2
12. juni 2019 af hjæælpmi

Tak for hjælpen!
Jeg syntes at følgende spørgsmål er meget interessant da jeg også har valgt at fokusere på den franske revolution, men kan du hjælpe med at finde nogle links/kilder til det?

Hvilke forskelle og ligheder kan du se mellem den franske revolution, og fremvæksten af nazismen og kommunismen?  


Skriv et svar til: HISTORIE EKSAMEN HJÆLP TIL PROBLEMSTILLING

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.