Almen studieforberedelse (AT)

Klage over AT-eksamen

16. juni 2019 af IU - Niveau: A-niveau

Hej allesammen.

Jeg skriver, idet jeg har været oppe til eksamen i AT og fået karakteren 00. Jeg arbejdede med fagene dansk A og religion C, som begge er mine stærke sider i det jeg i dansk aldrig har fået under karakteren 10 både i mundtlig og skriftlig gennem mine tre år på STX. Derudover scorede jeg et 10-tal til eksamen i mundtlig religion. Prøver bare at sige at den givne karakter til min AT-eksamen overhovedet ikke var retfærdig og at jeg derfor vil skrive en klage til ledelsen på min skole.

Mit spørgsmål er nu bare, om der er nogen herinde som har skrevet en klage omkring en mundtlig eksamen og fået den godkendt og accepteret for at kunne komme op til en reeksamen? Har nemlig selv svært ved at formulere sådan en, så jeg håber på en hjælpende hånd derude.

Venligere


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2019 af Anders521

#0 Med de oplysninger du giver, skal det så forstås at, fordi fagene dansk og religion er dine stærke sider og du har fået top-karakter i begge, burde du også få top-karakter (eller bare mindst 02) til AT-eksamen? 

Hvilken begrundelse fik du for karakteren 00?


Svar #2
16. juni 2019 af IU

Ikke helt. Disse oplysninger jeg giver, betyder ikke at jeg nødvendigvis skal bestå. Ligesom at enhver kan bestå, kan enhver nemlig også dumpe. Jeg prøver med disse oplysninger blot at tydeliggøre det, at jeg i dette tilfælde ikke begik nogle store fejl under eksamen som sådan. Ikke mindre end en halv time før min eksamen læste jeg mit talepapir op for en klassekammerat, hvilket hun også gjorde for mig. Vi var begge chokerede over hvor ens vores talepapirer var idet vi nogenlunde havde samme emne. Alligevel kom jeg ud med 00, hvorefter hun kom ud med 10. Det var bare ikke til at forstå.

Åbenbart var min fejl at jeg burde inddrage eksempler fra mit materiale (bog), hvori jeg direkte har gjort brug af min analysemetode i stedet for kun at fortælle om selve metoden og hvordan jeg har brugt den. Mit svar til lærer og censor var, at mit materiale fyldte over 200 sider hvilket af den grund ville være svært. Deres svar var at de kunne forstå det, men at jeg så kunne have skåret 1-2 sider ud fra den bog og fokusere på dem, hvilket jeg tidligere aldrig havde fået af vide af hverken nogen vejleder eller lærer.


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2019 af Anders521

#3 Det kan godt være jeg tager fejl, men når du skriver at din klassekammerat og dig har nærmest identiske talepapir, men hun får karakteren 10 og du får 00, så fornemmer jeg, at du mener på den baggrund også burde fået samme karakter.  Men du bliver da bedømt ud fra hvad du har præsteret ved eksamensbordet, og ikke i indholdet af talepapiret. Er det ikke korrekt? 

Mon ikke vejleder og lærer bedømmer eleverne ud fra fagets faglig mål, hvor der lægges vægt på omfanget af ens evne til at udvælge, strukturere og formidle det udvalgte stof?

Hvis du skriver en klage om at du ikke har fået fortalt at udvælge/afgrænse dit stof, så tror jeg ikke, at du får medhold. Havde der været tale om fejl eller mangler (hvad nu de end måtte være), så kunne du måske få tilbudt en omprøve.


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juni 2019 af gerthansen

Til at starte med vil jeg sige at det er virkelig sjældent man for medhold i en klage, ikke at du ikke skal prøve hvis du føler dig uretfærdigt bedømt, men at du nok ikke skal forvente at få et nyt forsøg

For det andet, så må der ligge mere til grund for din karakter end blot de 5 linjer du skriver, jeg kan huske i til min AT eksamen, at jeg virkelig ikke havde styr på meget, men alligevel formåede at hive et 02 hjem. Så som jeg ser det så mangler du at give os nogen informationer.

Til sidst vil jeg også sige at du ikke kan sammenligne dit talepapir med en andens, da det ikke er det du bliver vurderet på, men det der kommer ud af din mund. Ydermere så kunne du have fået 12 i alle andre fag, og det ville ikke have nogen indflydelse på din AT karakter, da AT er et "fag" for sig selv, og handler mere om metode ( i hvertfald hvad jeg husker). 


Svar #5
16. juni 2019 af IU

Indholdet på mit talepapir er og burde være der samme som jeg præsterer ved det grønne bord. Med andre ord det som kommer ud af min mund. Af den grund kan jeg sammenligne mit talepapir med en klassekammerater. Og ja, der ligger mere til grund for min karakter, men jeg har på intet tidspunkt sagt at de 5 linjer var alt.
Grunden til jeg i det hele taget skriver her, er som jeg siger. For at høre om nogen har fået medhold i deres klage omkring en mundtlig eksamen og så gerne høre hvordan selve klagen er formuleret idet jeg har svært ved det.
Igen tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #6
16. juni 2019 af gerthansen

Jeg forstår udmærket godt dine fustrationer, klagede selv en gang over en karakter men blev også afvist. Men for at du kan bruge en andens klage skal vedkommende have været i en lignende situation, så for din egenskyld ville jeg også skrive hvad det egentlig er du er utilfreds over, for som det fremstår så er det kun de fem linjer du har fået som feedback, og det kan umuligt ligge til grund for et 00. Og jeg kunne godt selv have tænkt mig til at der nok var mere end det, da der skal ret så meget til for at dumpe en eksamen, i hvertfald på gymnasiet.

Finder du dog ikke nogen her ville jeg tage fat i nogen på din skole, en studievejleder eller hvad man nu bruger, og så få vedkommende til at fortælle dig om du overhovedet har en grund til at klage, og hvis nu han eller hun siger du ikke har det, hvor du så i værstefald kan indskrive din klage.

Husk så også på du kun har 14 dage til at indgive din klage fra du har fået karakteren.


Svar #7
16. juni 2019 af IU

Jeg siger tusind tak for jeres forståelse, men det er egentlig ikke fordi jeg vil gøre brug af en andens klage som sådan. Jeg ønsker mere at se en andens klage for blot at kunne få et overordnet blik over hvordan en sådan klage er opbygget og formuleret.

Brugbart svar (0)

Svar #8
16. juni 2019 af Anders521

#7 Måske kan du finde hjælp til struktureringen af klagen i følgende links

                     https://studenterambassadoer.ku.dk/hvadstudenterambassadoerenkan/eksamensklage/

De relevante punkter heri er nok 1, 3, og 4. 


Skriv et svar til: Klage over AT-eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.