Generelt

Smidt ud hjemmefra

18. juli 2019 af Razerman
God formiddag

Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at skrive om det her, men nu prøver jeg.

Jeg er en 17 år dreng fra Aarhus og bliver 18 om en måned. Jeg har i dag fået den besked af min mor at jeg fra dags dato selv skal betale for mad, transport, møbler, tøj osv. Jeg har ikke noget arbejde, får ingen lommepenge og får først SU om nogle måneder så der er ingen måde jeg kan betale for det hele, ikke engang mad.

Lige nu sidder jeg i en skov og har ikke noget sted at sove i nat da jeg blev smidt ud for i dag da jeg selvfølgelig var uenig med hendes beslutning, enten skulle jeg betale (hvilket jeg ikke kunne) ellers blev jeg smidt ud. Hun ved godt at jeg ikke har nogen mulighed for at betale, hun vil egentlig bare have mig ud (Det er ikke fordi jeg er et kæmpe junkie-barn eller noget, fik desuden 11 i gennemsnit i folkeskolen, jeg tror bare hun vil have flere penge til sig selv)

Som jeg har forstået det har hun pligt til at forsørge mig indtil jeg bliver 18, inklusiv mad, transport, tøj osv. (Jeg har desuden selv betalt alt transport og tøj de sidste 2 år, plus mad i skolen) Hvilket hun jo nægter at gøre, hun får 9000kr fra staten om måneden for at have mig boende, som hun heller ikke vil lade mig bruge af.

Jeg har snakket med hende og hun rykker sig ikke, jeg overvejer at tage ned til statsforvaltningen eftersom det virker ulovligt at hun ikke vil forsørge sit eget barn. Men ved ikke om de kan hjælpe med noget, jeg har det psysisk fint lige nu men ved bare ikke hvad jeg skal gøre.

Hvis nogle af jer ved noget om noget af det eller har prøvet noget lignende må i meget gerne give alt den hjælp i kan, tusind tak!

Edit: (Ignorer mit underlige navn, lavede dette account for nogle år siden)

Brugbart svar (1)

Svar #1
18. juli 2019 af Moderatoren

Ja, gå til kommunen. De kan hjælpe dig.


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. juli 2019 af AngelOneOne

Hej,

Ja - Du har fuldstændig ret. Forældre, hvad enten det er bopælsforældre, eller samværsforældre (ved skilsmissepar), har forsørgerpligt overfor deres børn, til de fylder 18.

Gør som #1 skriver, og tag fat i kommunen ved allerførste lejlighed. Det er også muligt der er en social døgnvagt i dit område, der kan hjælpe akut med et sted at sove i nat.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (2)

Svar #3
18. juli 2019 af anonym000

Hun skal vist bruge lidt tid på at betragte detaljegraden af fængselsmure indefra.
- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #4
19. juli 2019 af guzbak

Hvor er jeg dog ked af at høre, at du udsættes for dette af egen mor. Håber du finder ud af noget. Har du ikke mulighed for hjælp fra din får, venner eller andet familie? Håber ikke du sover uden tag over hovedet.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. august 2019 af Engelskhjaelper

Hejsa, jeg har ikke styr på hvordan loven er ift. din situation, men du er meget velkommen til at skrive hvis du har brug for nogen at snakke med på snapchatnavn jujusupport. (Ignorer gammelt navn)


Skriv et svar til: Smidt ud hjemmefra

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.