Studievejledning

Asienstudier - Japan

12. august 2019 af Alonely

Hej alle,

Jeg har som mange andre færdiggjort min HTX, og vil nu drage videre til et universitet, så snart jeg er færdig med at arbejde som lærervikar i mit sabbatår. Spørgsmålet er dog:

Er det muligt at uddanne sig som lærer i eventuelt engelsk (senere hen matematik) i Japan med denne bachelor? Jeg vælger at tage en kanditatuddannelse oveni, så jeg kan arbejde på det gymnasielle niveau, men er bange for at denne videregående uddannelse ikke vil være nok (eller den rigtige), hvis jeg gerne vil uddanne mig som lærer i Japan. Jeg starter nok som en oversætter eller assistent på en skole for engelsk-timerne, men vil rigtig gerne blive klogere!


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. august 2019 af mettemettemette

Hej. Spørgsmålet er vel om dine engelsk- og matematik kundskaber er nok? Alle lærere i Japan er jo universitetsuddannede, og der forventes nok et højere niveau i engelsk og matematik end HTX. Det betyder at du skal studere læreruddannelsen i Japan efter din kandidat, og den er dyr. Hvis du vil arbejde som lærer i engelsk eller matematik i landet, vil det nok være mere realistisk at vælge et af de fag herhjemme på uniersitetsniveau.


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. august 2019 af KlogeÅse

Jeg ville spørge på den japanske ambassade.


Svar #3
14. august 2019 af Alonely

#1

Hej. Spørgsmålet er vel om dine engelsk- og matematik kundskaber er nok? Alle lærere i Japan er jo universitetsuddannede, og der forventes nok et højere niveau i engelsk og matematik end HTX. Det betyder at du skal studere læreruddannelsen i Japan efter din kandidat, og den er dyr. Hvis du vil arbejde som lærer i engelsk eller matematik i landet, vil det nok være mere realistisk at vælge et af de fag herhjemme på uniersitetsniveau.

Hej Mette, tak for svaret!

Det har du vel ret i. På KU (Asienstudier) mindes jeg nok man kan tilvælge et sidefag og ville glædeligt tilvælge matematik da dette åbner op for meget Tror du det ville supplere rigeligt, fordi ville selvfølgelig helst gerne studerer japansk samtidigt. 

Angående engelsk kunne jeg eventuelt tage nogle kurser online, og skaffe mig et TEFL certifikat som bevis på, at jeg kan undervise i engelsk. 


Svar #4
14. august 2019 af Alonely

#2

Jeg ville spørge på den japanske ambassade.

Det vil jeg prøve! 

Ville ønske jeg nåede deres åbent hus, men den næste finder først sted midt 2020 - Har set at man kan tilmelde sig for at blive en studerende for 1 dag, hvor der er en frivillig elev der guider en rundt. Dette kunne vel give et indblik i hele undervisningen og dets muligheder.


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. august 2019 af mettemettemette

#3
#1

Hej. Spørgsmålet er vel om dine engelsk- og matematik kundskaber er nok? Alle lærere i Japan er jo universitetsuddannede, og der forventes nok et højere niveau i engelsk og matematik end HTX. Det betyder at du skal studere læreruddannelsen i Japan efter din kandidat, og den er dyr. Hvis du vil arbejde som lærer i engelsk eller matematik i landet, vil det nok være mere realistisk at vælge et af de fag herhjemme på uniersitetsniveau.

Hej Mette, tak for svaret!

Det har du vel ret i. På KU (Asienstudier) mindes jeg nok man kan tilvælge et sidefag og ville glædeligt tilvælge matematik da dette åbner op for meget Tror du det ville supplere rigeligt, fordi ville selvfølgelig helst gerne studerer japansk samtidigt. 

Angående engelsk kunne jeg eventuelt tage nogle kurser online, og skaffe mig et TEFL certifikat som bevis på, at jeg kan undervise i engelsk. 


Meningerne synes at være delte. Nogle mener, at man bare skal have en bachelor og ikke nødvendigvis i det fag man vil undervise i så det passer jo fint med dine planer. Men det gælder for folk fra "native speaking" lande - altså folk med engelsk som modersmål. Det synes vigtigere at kunne perfekt engelsk end japansk. Vælger du at tage japansk og matematik, vil problemet stadig være dit engelsk niveau. TEFL er en god måde at bevise dine evner på og kan åbne døre i Japan, så længe du ikke stæber efter at undervise i faget engelsk. I Japan skal du altså enten være native speaker eller have en bacelor i engelsk for at kunne undervise i engelsk.

Men jeg forstår ikke helt dit første indlæg. Vil du færdiguddanne dig som lærer i Japan i engelsk og/eller matematik, eller vil du arbejde som assisterende lærer? Det første er meget dyrt, og jeg tvivler på at du med en bachelor i japansk sprog kan nok til at studere/forstå på kandidatsniveau. Det andet er meget efterspurgt som job så du kommer til at konkurrere mod folk med kandidatgrad og erfaring i at undervise. Tvivler lidt på at onlinekurser er nok.


Skriv et svar til: Asienstudier - Japan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.