Tysk

dativ,akkusativ,og blah blah

29. august 2019 af Annabanana85 - Niveau: 9. klasse

halløj

jeg er lige startet på tysk efter ikke at have beskæftiget mig med det siden 7-8. klasse, ( jeg er 33 år !! så det er pænt lang tid siden, og selv dengang pjækkede jeg ad helvede til , så jeg er total blank her ..)

vi har ligenu om akkusativ, dativ og watever the fuck det hedder altsammen..

jeg har brug for at få skåret det ud i pap, hvis i vil være så søde :) for min lærer er ærligt talt ikke særlig god til at forklare...

altså, jeg vil gerne vide fx. akkusativ er trekanten og den sætter man ved det man kan sætte "xxx" foran eller det som er handlingen der udføres eller whatever...

altså, jeg ved det knapt nok på dansk så kan nogen please splitte det ad i atomer for mig ? 

på forhånd en million tak <3 <3


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. august 2019 af Eksperimentalfysikeren

Nominativ benyttes til grundled. Det er grundledet, der "udfører" handlingen. Jeg løber.

Akusativ benyttes til genstandsled. Han tager bogen. Bogen er den genstand, han tager.

Dativ benyttes hensynsled. Ole giver Jens nøglerne. Handlingen udføres "af hensyn til" Jens.

Genetiv er ejefald. Hendes bøger. Det er hende, der ejer bøgerne.

På dansk angives genetiv ved tilføjelse af s til navneordet. På tysk ved formen på artiklen, f.eks. hankøn ental bestemt form: des

De tre andre kasus er sammenfaldende på dansk med nogle få undtagelser. De personlige stedord har f.eks. nominativ: du, akusativ og dativ dig og genitiv din eller dit.


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. august 2019 af Stygotius

Hmm, det var vist en forklaring som kun en fysiker kunne finde på at strikke sammen.


Svar #3
29. august 2019 af Annabanana85

File danke, det var 10 gange bedre forklaret end det min lærer præsterede.
Har lige gemt et screenshot :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
29. august 2019 af Stygotius

ad Annabanana

Mon du har baggrund nok til at beskæftige dig med tysk på et seriøst plan ?? 

Mon  du overhovedet tager noget alvorligt ???    Dit sprog tyder ikke på det.

Det er måske ikke så mærkeligt at du intet har lært da du gik i skole.


Svar #5
29. august 2019 af Annabanana85

#4
ad Annabanana

Mon du har baggrund nok til at beskæftige dig med tysk på et seriøst plan ?? 

Mon  du overhovedet tager noget alvorligt ???    Dit sprog tyder ikke på det.

Det er måske ikke så mærkeligt at du intet har lært da du gik i skole.

Nårh ...bitter person.
Hyg dig, har ik spildtid tilovers til det du prøver at starte her...måske hop ind på nationen.dk og troll der?... du kunne være heldig at finde nogle som rent faktisk gad at køre med på den lille leg du ligger op til... i'm not even gonna go there.

Farveller ;)


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. august 2019 af Stygotius

Ja, hvis du vil tro på en eller anden der måske ved noget om fysik, men absolut intet ved om sprog, - så værsgo; det står dig frit for.

Hvorfor er du i øvrigt så grov over for mig?  Det stempler kun dig selv. Jeg har da ikke generet dig på nogen måde. Jeg har skrevet til Eksperimentalfysikeren, ikke til dig. 

Det som vedkommende hævder i # 1, er mildest talt noget luftigt og upræcist,   .......for nu at sige det pænt.. 

P.S.

Det  hedder ikke "ligger op til" men "lægger op til"


Svar #7
29. august 2019 af Annabanana85

Av hvor er du bare en helt vild vigtig person.. nu så det så pænt meget ud som om at det var rettet mod mig... uanset hvem dit svar var til, er det virkelig et meget nedladende svar du gav..

Tusind tak for at rette min stavning, jeg bøjer mig i støvet for dine overlegne og alvidende fødder ... måske vi bare skulle sløjfe den her ?

Svar #8
29. august 2019 af Annabanana85

Og seriøst, jeg svarer dig ikke igen... er ærligt talt lidt for gammel til det der barnlige pis.

Skal nok overlade det sidste ord til dig, no need to panic.

Brugbart svar (0)

Svar #9
29. august 2019 af Stygotius

Åh, helledusseda.


Brugbart svar (3)

Svar #10
29. august 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det er ikke meningen med SP, at der skal være større diskutioner mellem de, der svarer. Det er meningen, at trådstarter skal have hjælp så hurtigt og effektivt som muligt. Derfor er det bedre med et hurtigt tip, der bringer trådstarter videre, end en længere afhandling timer senere.

Det kan ikke være meningen, at der ikke er nogen, der må komme med bidrag indenfor sprog ud over en enkelt selvudvalgt, uden at der skal komme bebrejdelser den ene gang efter den anden. SP drejer sig ikke om, hvem der kan svare, men om at få hjulpet spørgeren igennem hurtigst muligt.

Jeg har intet imod at der er nogen, der så kommer med mere uddybende svar senere. Det gør jeg selv i fysik og matematik. Det jeg har noget imod er den nedgørende tone. Stygotius: Hvis du mener, at svaret er forkert, så kom med rettelsen. Hvis du mener, det bør uddybes, så gør det. Ellers så gør som jeg, lad det være.


Brugbart svar (2)

Svar #11
29. august 2019 af Stygotius

ad #1

All right:

En kasus er en bøjet form af et substantiv (navneord) og af et pronomen (stedord)

På dansk opererer vi i navneordene kun med to forsk. kasus, -genitiv og en slags fælles kasus.

Derfor er ordstillingen meget vigtig på dansk og  på de fleste germanske sprog.

"Peter elsker Anna" betyder jo ikke det samme som "Anna elsker Peter" og "Ole sendte sin mor en gave" er ikke det samme som "Ole sendte en gave sin mor."

På latin er sagen en helt anden. Her er ordstillingen nærmest ganske ligegyldig fordi man har kasus til at vise hvilket ord der er hvillket led.

"Puella (af "puella", pige) amat puerum (af "puer", dreng)  betyder det samme som "Puerum amat puella" (pigen elsker drengen). Man kunne også  godt sige  "Amat puerum puella" og selv "Puerum puella amat").    De vil alle betyde det samme da kasus viser hvilket led de er i sætningen.

Ordene "hans/hendes/min/din/dit/jeres/vores etc. er ikke  genitiv af noget som  helst. De er ejestedord, nogle af hvilke bøjes i køn og kasus.

Det ord står i akkusativ eller genstandsfald som er genstandsled (meget logisk), dvs. det ord som er genstand for den handling der udtrykkes i verballeddet.

I dativ står det ord til hvem eller for hvis skyld denne handling sker. (Hensynsleddet)  "Kan  du gøre mig (hens.led) en tjeneste (genst.led)"   -   "Hun sendte sin mor (hens.led)  en gave (genst.led)" 


Skriv et svar til: dativ,akkusativ,og blah blah

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.