Dansk

Semikolon

05. september 2019 af ttuttelu - Niveau: 10. klasse

Kan man bruge semikolon i følgende sætning

“Det var nok det jeg havde det sværeste med; at jeg skulle hjælpe ham, når jeg var vant til at han hjalp mig”


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. september 2019 af OliverHviid

Du skal i hvert fald ikke skrive "det sværeste med", og du bør også kigge på din kommatering.


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. september 2019 af anna8264

Semikolon bruges som et lille punktum og adskiller derved dele af sætningen der er nært beslægtede. Jeg ville ikke umilbart sætte et semikolon der, da jeg ikke kan se hvordan de to dele skulle være nært beslægtede. Jeg ville nok hellere sætte et kolon, som en form for opbremsning, og ændre lidt på sætningen så der stod: 

"Det var nok det jeg havde det sværest ved: det at skulle hjælpe ham når jeg var vant til at han hjalp mig" 

Og ja du skal nok skrive "sværest" ikke "sværeste" 


Svar #3
05. september 2019 af ttuttelu

Tak for hjælpen! Kan dog ikke lige finde ud af hvad der er galt med min kommatering ?


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. september 2019 af Stygotius

-Som anna8264 så fint  har forklaret, er et semikolon en knap så stor opbremsning som et punktum. Det forbinder to hovedsætninger, men der skal begyndes med et lille bogstav i den efterfølgende sætning. Også i god forbindelse med anna8264's redegørelse kan man sige at de  to sætninger der knyttes sammen med et semikolon, er dele af den samme meningshelhed. Ofte er den anden en uddybning eller en forklariing af det der står i den første. Et kolon er jo en indledning til en forklaring eller en opremsning, og derfor ville et kolon, som sagt, være en rigtig god idé  efter ordet "med". Man kunne tit skrive et "nemlig" i stedet for kolonet. Ellers er der intet i vejen med din kommatering.  Man lægger  mærke til at du bruger det tåbelige startkomma, men det er jo (desværre) valgfrit.

Ordet "sværest" (som der som nævnt burde stå) er et adverbium, ikke et adjektiv, og bøjes derfor ikke i bestemthed


Skriv et svar til: Semikolon

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.