Kemi

Afstemning af reaktion

11. september 2019 af NW12 - Niveau: B-niveau

Halløj! Jeg sidder med denne aflvering og kan ikke rigitgt komme videre, jeg har mega brug for hjælp og nogle der kan forklare det, så jeg forstår det! Jeg har fundet mine oxidationstal. Jeg skal bare afstemme nu.


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. september 2019 af mathon

                                    \small \overset{\mathbf{{\color{Blue} +7}}}{Mn}{O_4}^-\; +\; H\overset{\mathbf{{\color{Red} +4}}}{S}{O_3}^-\; \longrightarrow \; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +2}}}{Mn}{^{2+}}\; +\; H\overset{\mathbf{{\color{Red} +6}}}{S}{O_4}^-

\small \begin{array}{lccc} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ Mn&&5&2\\ S&2&&5 \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

                                    \small 2\, Mn{O_4}^-\; +\; 5\, HS{O_3}^-\; \longrightarrow \;2\, Mn{^{2+}}\; +\; 5\, HS{O_4}^-

\textup{afstemning af ladning:}

                                    \small \small 2\, Mn{O_4}^-\; +\; 5\, HS{O_3}^-\; +\; 6\, H^+\; \longrightarrow \;2\, Mn{^{2+}}\; +\; 5\, HS{O_4}^-\qquad \left \langle sur \right \rangle

\textup{afstemning af hydrogen:}

                                    \small 2\, Mn{O_4}^-\; +\; 5\, HS{O_3}^-\; +\; 6\, H^+\; \longrightarrow \;2\, Mn{^{2+}}\; +\; 5\, HS{O_4}^-\; +\; 3H_2O

\textup{oxygen stemmer.}


Svar #2
11. september 2019 af NW12

Tusind tak! Men hvordan har du fået Mn til at gå 5 ned? Jeg fik det til 7? Jeg havde sagt at Mn^2+ oxidationstal var 0?

Svar #3
11. september 2019 af NW12

Kan du så hjælp mig med denne også? Der har jeg også fundet oxidationstallene:)


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. september 2019 af mathon

                                    \small \overset{\mathbf{{\color{Blue} +7}}}{M\! n}{O_4}^-\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Red} +4}}}{S}{\! O_3}^{2-}\; \longrightarrow \; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +6}}}{MnO_4}{^{2-}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Red} +6}}}{S}{\! O_4}^{2-}

\small \begin{array}{lccc} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ Mn&&1&2\\ S&2&&1 \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

                                    \small 2\, Mn{O_4}^-\; +\; S{O_3}^{2-}\; \longrightarrow \;2\, Mn{O_4}^{2-}\; +\; S{O_4}^{2-}

\textup{afstemning af ladning:}

                                    \small 2\, Mn{O_4}^-\; +\; S{O_3}^{2-}\; +\; 2\, OH^-\; \longrightarrow \;2\, Mn{O_4}^{2-}\; +\; S{O_4}^{2-}\qquad \left \langle basisk \right \rangle

\textup{afstemning af hydrogen:}

                                    \small 2\, Mn{O_4}^-\; +\; S{O_3}^{2-}\; +\; 2\, OH^-\; \longrightarrow \;2\, Mn{O_4}^{2-}\; +\; S{O_4}^{2-}\; +\; H_2O

\textup{oxygen stemmer.}


Svar #5
11. september 2019 af NW12

Tusind tak!!! Og kan du også hjælpe mig med den sidste opgave her? Der står ikke om den er basisk eller sur. Kan du hjælpe? 


Svar #6
11. september 2019 af NW12

Det her er den sidste opgave


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. september 2019 af mathon

          \small \small Mn{O_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; S{O_3}^{2-}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \longrightarrow \; MnO_2\, _{\textit{(s)}}\; +\; S{O_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, OH^-\, _{\textit{(aq)}}


Svar #8
12. september 2019 af NW12

Tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Afstemning af reaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.