Dansk

Hjemmel

17. september 2019 af CrispyCrookie - Niveau: 10. klasse

Hvad ville i sige hjemmel var i denne opgave, forstår det ikke rigtigt?? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2019 af carlaagaard

Det er fakisk en ret interessant artikel, du har gang i. Men aggående den hjemmel, du beder hjælp om, må jeg sige, at jeg godt kan hjælpe dig.

Under klummen kommer skribneten med mange påstande om den digitalisering, der har forandret vores samfund radikalt. Overordnet er skribnentens påstand: Samfundet er ramt negativt af smartphone-epidemien. Det er ret nemt at gennemskue igennem tekstens budskab.

I en god argumentation SKAL der altid være en påstand, et belæg og en hjemmel.

Som jeg skrev før er den overordnet påstanden: Samfundet er ramt negativt af smartphone-epidemien.

Dernæst er det overordnet belæg: Alle sidder dybt forgabt ned i deres smartphones samt tablets, uanset alder.

Derfor kan den overordnet hjemmel udlægges således: Når et samfund ikke har tid til hinanden, er det ramt negativt.

Dette er blot et hutigt konstruret eksempel - men jeg håber det hjalp dig lidt. Husk, hjemmel har til opgave at binde påstand og belæg bedre sammen. En hjemmel skal understøtte belægget.


Skriv et svar til: Hjemmel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.