Studievejledning

Klage over eksamen

25. september 2019 af MichaelContray

Hej alle sammen

Jeg klagede over min eksamen, der blev afholdt tilbage i juni i år. Jeg fik medhold med klagen i første omgang, hvorefter at jeg fik udleveret et stk. papir med både lærerens og censors kommentarer til min klage. Derefter skrev jeg min kommentar til deres kommentarer, og her fik jeg ikke medhold. Begrundelsen er angivet for neden. Mit spørgsmål lyder på, er muligheden for en reeksamen ikke mulig længere og dermed kan jeg ikke få en anden karakter end 10, som jeg fik i sommers. Derudover synes jeg ikke begrundelsen i sig selv er retningsgivende, da vicerektoren må mene med dette, at det kræver, at læreren og censoren er uenige, hvilket er meget usandsynligt, at de nogensinde ville være.

Kære xxx
Vi har indhentet udtalelser fra lærer og censor vedr. din klage over bedømmelsen i forbindelse

med mundtlig eksamen d. 19. juni 2019 i informatik C, og du har haft mulighed for at frem-
komme med evt. kommentarer.

Afgørelse

Afgørelsen er, at bedømmelsen og karakteren på 10 fastholdes, da vi ikke ser uoverensstem-
melser mellem lærer og censor i forhold til den vurdering, som de er blevet enige om til din

eksamen. Du får derfor ikke medhold i din klage.
Du har mulighed for at klage
Du har yderligere mulighed for at indbringe sagen for Ministeriet for Børn og Undervisning.

Jeg skal dog gøre opmærksom på, at klagemuligheden hos Ministeriet for Børn og Undervis-
ning ikke vedrører den afgivne karakter, men alene om din sag er blevet korrekt behandlet.

Klagen skal du aflevere på skolen senest inden for en frist på to uger dvs. senest tirsdag d.
25/9 2019.


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. september 2019 af Moderatoren

Jeg er lidt i tvivl om hvad dit spørgsmål er?

Der står i svaret, at du ikke har fået medhold og at karakteren ikke kan ændres (Tror jeg). 

Vil 12 i karakter i informatik C ændre noget for dig?


Svar #2
25. september 2019 af MichaelContray

#1

Jeg er lidt i tvivl om hvad dit spørgsmål er?

Der står i svaret, at du ikke har fået medhold og at karakteren ikke kan ændres (Tror jeg). 

Vil 12 i karakter i informatik C ændre noget for dig?

Mit spørgsmål er: Hvis jeg klager videre og får medhold, får jeg så en mulighed for en reeksamen (hvor jeg kan få 12), eller er situationen den, at karakteren ikke kan ændres, selv hvis jeg klager videre?

Vil 12 i karakter i informatik C ændre noget for dig?

Ja, det vil gøre, at mit snit er bedre, eftersom at karakteren 10 trækker mit snit ned.


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. september 2019 af Skaljeglavedinelektier

Der står, du har mulighed for at klage og indbringe sagen for Ministeriet for Børn og Undervisning. Det kan du jo gøre, hvis du vil. Du kan jo høre din rektor om, hvad mulighederne er. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
26. september 2019 af gerthansen

Sådan som jeg husker det, er det hvis du får medhold i en klage, og så får en ny karakter, vil denne karakter være den endegyldige, uanset om den har ændret sig eller ej. Ydermere står der også "Jeg skal dog gøre opmærksom på, at klagemuligheden hos Ministeriet for Børn og Undervis-
ning ikke vedrører den afgivne karakter, men alene om din sag er blevet korrekt behandlet.". 

Så jo du kan klage, men denne klage vil ikke have nogen indflydelse på din karakter, men blot hvorvidt de har ageret som de skulle.

Hvis du virkelig føler du er blevet uretfærdigt behandlet, så synes jeg helt sikkert du skal klage, men spørgsmålet er hvor meget vil det ændre at du får et 12-tal fremfor et 10-tal i et c-fag. Mest af alt fordi det lyder til at du har noget af et snit hvis et 10-tal trækker dit samlede snit ned.


Svar #5
28. september 2019 af MichaelContray

#4

Sådan som jeg husker det, er det hvis du får medhold i en klage, og så får en ny karakter, vil denne karakter være den endegyldige, uanset om den har ændret sig eller ej. Ydermere står der også "Jeg skal dog gøre opmærksom på, at klagemuligheden hos Ministeriet for Børn og Undervis-
ning ikke vedrører den afgivne karakter, men alene om din sag er blevet korrekt behandlet.". 

Så jo du kan klage, men denne klage vil ikke have nogen indflydelse på din karakter, men blot hvorvidt de har ageret som de skulle.

Hvis du virkelig føler du er blevet uretfærdigt behandlet, så synes jeg helt sikkert du skal klage, men spørgsmålet er hvor meget vil det ændre at du får et 12-tal fremfor et 10-tal i et c-fag. Mest af alt fordi det lyder til at du har noget af et snit hvis et 10-tal trækker dit samlede snit ned.

Men hvis jeg klagede videre, ville det så betyde, at jeg kunne få en ny karakter i stedet for? Der er snak om en mundtlig eksamen, så derfor er der behov for reeksamen for en ny karakter


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. september 2019 af gerthansen

Som jeg forstår det kan du klage over hvordan de har behandlet din sag, får du medhold går de jo ind og vurderer hvad der skal laves om i guess. Dette betyder ikke nødvendigvis du får lov til at tage eksamen om. Men det virker til at du er meget utilfreds siden du vil gå så langt, så tag og klag over det, og får du medhold kan du jo altid tage den derfra.


Skriv et svar til: Klage over eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.