Dansk

Kronik og metatekst

17. november 2019 af Andersdkk - Niveau: B-niveau

Hej jeg er virkelig lost

Jeg skal skrive en kronik og metatekst om det medialiserede samfund

Denne opgave er todelt.
A: Skriv en kronik, hvori du reflekterer over virkeligheden som medieskabt. I
din kronik skal du inddrage ”Døden kører Audi” (tekst 4) eller ”Livet, det
forbandede” (tekst 3) samt yderligere en tekst, du finder i opgavesættet eller på
internettet.
Du vælger selv, hvilken avis din kronik skal bringes i.
B: Reflektér over og begrund dine formidlingsmæssige valg, herunder valg af
vinkling, kronikkens opbygning, retoriske virkemidler, argumentation og avis.
Denne del skal fylde cirka 400 ord.

Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal starte


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. november 2019 af RiotVans

Jeg ville nok starte med at læse de opgivne tekster, og finde ud af hvad hovedbudskaberne og argumenterne er. Derefter danne mig min egen mening om emnet, som jeg vil argumentere for. En fin taktik kan være at starte din kronik med en hverdagshændelse eller et minde, hvor problemstillingen kommer til udtryk; kan f.eks. være ved emnet "teknologi og dens indvirken i hverdagen", hvor du beskriver en situation hvori du kigger rundet på en gruppe venner og ser at de alle sidder med deres mobiler i hånden, for lige at være lidt boomer-agtig. Man skal huske ikke at skrive for meget "jeg synes" og "efter min mening", da det er bedre at henvise til videnskabelige artikler el. lign, og så sige at "på baggrund af dette kan det give god mening at..." eller "som Whats-his-name nævner, er der i dag en fælles konsensus om..". 

Det er en oponionsgenre, men din holdning skal gerne være understøttet af fakta. 

I metateksten bruger du så de kilder du har anvendt i selve teksten til at fortælle at du har rygdækning i orden, bruger Etos (din egen troværdighed) logos (ekspertkilder, logik) eller patos (hvis du med erindringer, genkendelige situationer eller noget vækker sympati og genkendelse i læseren). Kan slef også være to af dem eller alle tre - de er gode at nævne i metatekster.


Skriv et svar til: Kronik og metatekst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.