Matematik

Bliver manden ramt?

04. januar 2020 af NW12 - Niveau: B-niveau

Halløj! Nogen som kan hjælpe med denne opgave? Opgaven er UDEN hjælpemidler, og jeg kan ikke helt finde ud af hvordan jeg skal løse den.. tak på forhånd:).

Vedhæftet fil: Opgave 33.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. januar 2020 af ringstedLC

Prøv at lægge flagstangen på muren og se om der kunne blive nogle ens- og retvinklede trekanter.


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. januar 2020 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Det er simplere at benytte ensvinklede trekanter. Den ene trekant består af flagstangen, der ligger på muren, muren og jorden mellem muren og flagstangens fodpunkt. Den ande består i samme rækkfølge af flagstangen, et lodret liniestykke på mandens position og jorden mellem manden og flagstangens fodpunkt.

Start med at se på de lodrette og vandrette sider og udregn, hvor højt oppe flagstangen skærer mandens trekantside. Hvis denne højde er større end mandens højde, er du færdig. Hvis ikke, skal du i gang med at bruge pythagoras for at finde ud af, om flagstangen når ud til manden.


Svar #4
04. januar 2020 af NW12

Det forstår jeg ikke helt...?

Svar #5
04. januar 2020 af NW12

Kan ikke se hvordan jeg skal regne den ud? Jeg har prøvet med det du sagde


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Hvor højt oppe er flagstangen der, hvor manden står?


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du kan også se det på en anden måde. Når flagstangen ligger på mure, er røringspunktet 4m fra fodpunktet og 1m oppe. Går du yderligere 4m til venstre, er flagstangen højere oppe. Hvor meget+ Hvor høøjt er den så der? Behøver du at regne mere?


Svar #8
05. januar 2020 af NW12

Er den så ikke omkring 2 m oppe? Og så bliver manden ikke ramt fordi han er 1,8 m?

Brugbart svar (0)

Svar #9
05. januar 2020 af ringstedLC

#8: Normalt bruges ikke ord som "omkring" i matematikbesvarelser. Forøvrigt er flagstangen 2 m oppe fordi:

\begin{align*} \frac{h_8}{8} = \frac{2\cdot h_4}{2\cdot 4}&=\frac{h_4}{4} \\ \frac{h_8}{8} &= \frac{1}{4}\Rightarrow h_8=\frac{8}{4}=2 \\ \text{tilsvarende er } \frac{h_9}{4+5} &= \frac{1}{4}\Rightarrow h_9=\frac{9}{4}=2.25<1.8 \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #10
05. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

#8

Jo, det er korrekt. Jeg er glad for, at du skriver "...omkring 2m...". Du har tydeligves set, at det ikke er nødvendigt med mere nøjagtig beregning. Fint!


Svar #11
05. januar 2020 af NW12

Okay. Tak!:)

Skriv et svar til: Bliver manden ramt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.