Tysk

kasus?

14. januar 2020 af lauhan (Slettet) - Niveau: 9. klasse

forklar kasus jeg forstår intet

tak på forhånd 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2020 af Stygotius

En kasus er en bøjet form af et substantiv (eller et pronomen) , -som viser hvilken funktion ordet har i en sætning.


Svar #2
14. januar 2020 af lauhan (Slettet)

forstår heller ikke dativ, akkusativ, og nominativ og for den sags skyld genetiv. 

pls forklar 

mange tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. januar 2020 af OliverHviid

Nominativ= subjektet, akkusativ= det direkte objekt, genitiv= ejefald, dativ= det indirekte objekt. En simpel sætning der demonstrerer dette kunne f.eks. være: "Faderen giver sønnen en lille hvalp."= "Der Vater gibt dem Sohn einen kleinen Welpe." Det ses at  "Der Vater"= subjektet, "gibt"= verballedet, "einen kleinen Welpe"= det direkte objekt og "dem Sohn"= det indirekte objekt. Det er derfor at der netop står "dem Sohn" og ikke "der Sohn" osv. Hvis du ikke ved hvilke artikler der markerer de forskellige kasus, så kan du med fordel søge efter "tysk kasus" på Google - så får du nok mange resultater med bøjningsskemaer.


Brugbart svar (2)

Svar #4
15. januar 2020 af Stygotius

ad #2

Hvis du er inbteresseret, kan  jeg sende dig et en oversigt/et skema der viser den bestemte og den ubestemte artikel i alle kasus og alle køn.Du skal bare sende mig din mailadresse. Skriv til [email protected]


Svar #5
16. januar 2020 af lauhan (Slettet)

tusind tak 


Svar #6
16. januar 2020 af lauhan (Slettet)

jeg har sendt en mail [email protected] :)


Svar #7
16. januar 2020 af lauhan (Slettet)

Er dette rigtigt?

"jeg elsker min mor"

elsker = verballed

jeg = subjektet 

min mor = de direkte objekt 

"ich liebe meine mutter"


Brugbart svar (2)

Svar #8
16. januar 2020 af Stygotius

Ja, det er fuldstændig rigtigt.

Din sætning er også helt rigtig, -bortset fra at du skal skrive "Mutter" med et stort M ford det er et navneord.


Svar #9
16. januar 2020 af lauhan (Slettet)

tusind tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: kasus?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.