IT

Excel

03. marts 2020 af Rene67 - Niveau: 9. klasse

Hej 

jeg arbejder med at opsætte et projekt ark i Excel, jeg lægger fomler ind der skal ses på flere faneblade i samme ark 

nogen der kan hjælpe her : hvis jeg f.eks. skal kunne tælle timer sammen fra en leverandør ... jeg giver ham f.eks. leverandør nr "1" og jeg så sætter timer ind i cellen ud for leverandør 1 ... hvordan får jeg så timerne fordelt på leverandør arket mellem de forskellige leverandører i dette eks. lev. 1 

ved ikke om jeg udtrykker mig klart nok men kan man med et nr referere til en bestemt celle i ark 2 

hilsen Rene 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. marts 2020 af PeterValberg

Så du vil lave en absolut henvisning i ark 1 til et givent felt på ark2 ?
Altså forstået på den måde, at du på det ene ark kan regne med en værdi,
der står i en celle på et andet ark?

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #2
03. marts 2020 af Rene67

den direkte reference mellem arkene er jeg med på. men jeg vil lige beskrive mit ønske anderledes 

jeg har faneblad 1 med et byggeprojekt, i dette projekt ark har jeg 6 rækkelinjer der skal udfyldes med leverandører, jeg har en kollonne i disse 6 rækker til leverandør nr eks. nr lev. nr 1 ... og en kollonne til timer 

på faneblad 2 har jeg en leverandør oversigt med måske 50 leverandører døbt med et leverandør nr 1-50 hvor jeg ønsker en sammentælling af de timer jeg har brugt leverandør 1 eller nr 22 etc. 

hvis jeg så i faneblad 1 sætter leverandører ind i de 6 rækker hvor jeg den ene gang bruger nr 1 og 14 og 20 og næste gang nogle andre numre ... så ønsker jeg at timerne er fordelt i leverandør arket mellem de 50 leverandører .... alene ved at jeg har brugt leverandør nr omme i projekt arket 

altså hvis jeg taster nr 7 ind så skal timerne ud for denne række tælle hos leverandør 7 i leverandør arket 

er det muligt ? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. marts 2020 af PeterValberg

Prøv at kigge under "Funktioner" - "Opslag og Reference" - "SLÅ.OP"

Det lyder umiddelbart som en funktion (SLÅ.OP), som du kan benytte....

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har lavet et miniregnskab, som sikkert benytter den funktion, du ønsker.

Der er indtastningsfelter for bilagsnummer, dato, varetype (husholdning: H, rejser: R, og foto: F). I de tre sidste søjler testes der for hvilken varetype der er tale om og hvis varetypens kode passer med koden øverst i søjlen, medtages beløbet. Det er lavet ved hjælp af "IF", der i den danske udgave hedder "HVIS". Bemærk brugen af dollartegn. IF-sætningen er skrevet i feltet F5 og kopieret derfra til G5 og H5, hvorefter rækkerne er kopieret ned til og med række 30. Når man kopierer, vil referancerne normalt flytte med, men testen på varetype skal stadig passe med varetypesøjlen, så der er dollartegn foran C. Den skal sammenlignes med koden i række 4, så der er dollartegn foran 4, mens der ikke er dollartegn foran F, da det skal være hhv G og H i de to næste søjler.

Jeg håber, at min vedhæftning er lykkedes!

Vedhæftet fil:Miniregnskab.xls

Skriv et svar til: Excel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.