Matematik

Kombinatorik?

05. marts 2020 af Longkyle - Niveau: B-niveau
Hejsa,

Jeg søger hjælp til at planlægge en turnering.

Jeg ønsker et spreadsheet/formel for hvordan jeg arrangerer, at spillerne kan fordeles på to hold, så det bliver et nyt hold hver gang over X-antal kampe.

Et hold består af min. 5 spillere og der er Y-antal spillere til rådighed (2 hold møder hinanden og deltagerantal er naturligvis >10 eller =10).

Hvordan får jeg det beregnet og lavet en turneringsplan?

Det er klart, at bliver Y et stort tal, så er der rigtig mange muligheder, men IRL vil det nok ligge på 10-14 stykker.

Håber ovenstående giver mening, og at der er en venlig sjæl, som vil give sit besyv med.

De bedste hilsner
Rasmus

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. marts 2020 af peter lind

Det bliver jo noget ubestemt når du ikke engang ved hvad holdstørrelsen og spiller til rådighed


Svar #2
05. marts 2020 af Longkyle

Hej Peter,

Kan godt følge dig og der mangler måske uddybelse af ovenstående.
Men hvis man nu tager udgangspunkt i, at der er 10 deltagere som skal fordeles på 2 hold, 5 på hver, og man gerne vil lave et spreadsheet for disse 2 hold, hvor alle kombinationerne er vist (så alle har været sammen med alle).
Hvad er den generelle formel for det?
Det der driller mig er at der er 2 hold, hvor kombinationerne skal indgå.

Mvh.
Rasmus

Brugbart svar (1)

Svar #3
05. marts 2020 af peter lind

Hvis det ene hold er valgt er de der ikke er valgt rent faktisk også valgt nemlig til det andet hold. Der er altså K(5,10) muligheder


Svar #4
05. marts 2020 af Longkyle

Ok. Tusind tak.
Hvad hvis der er 15 spillere og jeg ønsker at lave 3 hold med 5 spillere på hver? Gør det samme sig gældende her (selvom der må være rigtig mange kombinationer)?

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. marts 2020 af peter lind

ja


Brugbart svar (1)

Svar #6
06. marts 2020 af PeterValberg

#2 Du bestemmer antallet af måder (kombinationer), hvorpå
     du kan udtage/udvælge r elementer af n mulige med denne formel:

K(n,r)=\frac{n!}{r!\cdot(n-r)!}

rækkefølgen i denne sammenhæng er ligegyldig...

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: Kombinatorik?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.