Dansk

Klaus Rifbjerg "Under vejr med mig selv" - selvbiografi eller autofiktion?

06. marts 2020 af juliesejten - Niveau: A-niveau

Hej derude,

Jeg er i gang med en analyse af digtsamlingen "Under vejr med mig selv" af Klaus Rifbjerg. 

Undertitlen til digtsamlingen var engang "en utidig selvbiografi" - er der nogle der kan hjælpe med at forklare hvad betydning kunne være? Jeg er blevet i tvilv om hvorledes det er en selvbiografi eller autofiktion?

Jeg håber der en vnelig sjæl der kan hjælpe 

Venlig hilsen,

Julie


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. marts 2020 af Stygotius

En analyse af en hel digtsamling,  --WOW !!

Da digtene drejer sig om Rifbjergs egne "oplevelser", må de være selvbiografiske.

Det er en "utidig" selvbiografi fordi man normalt skriver en selvbiografi når man har nået en vis alder, ikke når man knap nok er født.

Hvis du gerne vil have noget at perspektivere til, kunne man nævne Benny Andersens ironiske og underfundige digt "Mit liv som invandrer" (1993) og Frank Jægers novellesamling "Den unge Jægers lidelser" (1953)  -med en titel inspireret af Goethes "Den unge Werthers lidelser" (1774). 


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. marts 2020 af Stygotius

En analyse af en hel digtsamling,  --WOW !!

Da digtene drejer sig om Rifbjergs egne "oplevelser", må de være autofiktion da der jo er tale om fiktion, dvs. at de ikke omhandler faktiske forhold, men disse i .fiktioneret form.

Det er en "utidig" selvbiografi fordi man normalt skriver en selvbiografi når man har nået en vis alder, ikke når man knap nok er født.

Hvis du gerne vil have noget at perspektivere til, kunne man nævne Benny Andersens ironiske og underfundige digt "Mit liv som invandrer" (1993) og Frank Jægers novellesamling "Den unge Jægers lidelser" (1953)  -med en titel inspireret af Goethes "Den unge Werthers lidelser" (1774)  -og desuden også perspektivere til Kim Larsens sang "Dengang da jeg var lille". 


Svar #3
07. marts 2020 af juliesejten

#2

En analyse af en hel digtsamling,  --WOW !!

Da digtene drejer sig om Rifbjergs egne "oplevelser", må de være autofiktion da der jo er tale om fiktion, dvs. at de ikke omhandler faktiske forhold, men disse i .fiktioneret form.

Det er en "utidig" selvbiografi fordi man normalt skriver en selvbiografi når man har nået en vis alder, ikke når man knap nok er født.

Hvis du gerne vil have noget at perspektivere til, kunne man nævne Benny Andersens ironiske og underfundige digt "Mit liv som invandrer" (1993) og Frank Jægers novellesamling "Den unge Jægers lidelser" (1953)  -med en titel inspireret af Goethes "Den unge Werthers lidelser" (1774)  -og desuden også perspektivere til Kim Larsens sang "Dengang da jeg var lille". 

Tusind tak!!!


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. marts 2020 af Stygotius

Selv tak og held og lykke.


Skriv et svar til: Klaus Rifbjerg "Under vejr med mig selv" - selvbiografi eller autofiktion?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.