Kemi

pH-beregning

08. marts 2020 af hejjjjjjjjjj09 - Niveau: C-niveau

Hejsa

Jeg har beregnet pH-værdien når H3O+ er 1,50M ved at sige -log(1,50)= -0,176

Kan nogen fortælle mig, hvad der er gået galt her? Det er vel ikke meningen at pH skal være negativ? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. marts 2020 af mathon

            \small pH=-\log\left ( \left [ H_3O^+ \right ] \right )=-\log(1.5)=-0.176      er da rigtigt nok.


Svar #2
08. marts 2020 af hejjjjjjjjjj09

#1

            \small pH=-\log\left ( \left [ H_3O^+ \right ] \right )=-\log(1.5)=-0.176      er da rigtigt nok.

Nå okay, kan du mon så forklare mig hvorfor pH-værdien er negativ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. marts 2020 af microhexa (Slettet)

Det burde være rigtigt ifølge din beregning, hvis [H3O+] = 1,50M. Kunne du evt. sende resten af opgaveteksten, hvis du har sådan en? Måske er der gået noget galt et andet sted. :)


Svar #4
08. marts 2020 af hejjjjjjjjjj09

#3

Det burde være rigtigt ifølge din beregning, hvis [H3O+] = 1,50M. Kunne du evt. sende resten af opgaveteksten, hvis du har sådan en? Måske er der gået noget galt et andet sted. :)

Sådan ser opgaven ud: 


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. marts 2020 af microhexa (Slettet)

Så må det være rigtigt, så vidt jeg kan se.


Svar #6
08. marts 2020 af hejjjjjjjjjj09

#5

Så må det være rigtigt, så vidt jeg kan se.

Okay så, det virkede bare lidt mærkeligt. Tusinde tak!! 


Svar #7
08. marts 2020 af hejjjjjjjjjj09

Hvis man skal beregne pH ud fra [OH-] hvordan gør man så det?

Hvis nu hydrooxidionkoncentrationen er 0,1 kan man så godt beregne det, som det står nedenfor?: 

pOH = -log(0,1) = 1

pH = 14-pOH = 14-1 = 13


Brugbart svar (1)

Svar #8
08. marts 2020 af microhexa (Slettet)

Jep. Hvis det er en base skal pH jo være over 7. Så hvis pOH er 1, er det en rimelig stærk base og bør derfor have en høj pH - det er i hvert fald ikke en base jeg vil have på hænderne. :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
11. marts 2020 af mathon

             \small \left [ H_3O^+ \right ]=a\cdot 10^{-n}\quad 0<a<10\quad n\in\mathbb{N}\cup \left \{ 0 \right \}

er svær at huske (a,n) for hver syre,
hvorfor man indførte

             \small pH=-\log\left ( \left\{H_3O^+ \right \} \right )=-\log(a\cdot 10^{-n})=-(\log(a)-n)=n-\log(a)    som er én talværdi
og oftest positiv.


Skriv et svar til: pH-beregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.