Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Hvornår er det plagiat?

12. marts 2020 af 101214 (Slettet)

Hej SP, jeg sidder her og skriver min srp og er faldet over en anden person som tidligere også har skrevet om præcis samme emne som jeg (specielle relativitetsteori). Jeg kan se at vi begge bruger den samme bog til en matematisk udledelse, og jeg er vild med den måde denne person fortolker mellem de matematiske linjer og hans mellemregninger og ektra forklaringer til bogen. Er det plagiat hvis jeg skriver de samme fortolkninger og mellemregninger som ham (med egne ord)? Skal jeg lave kildehendvisninger til den selvom den ikke rigtigt kan findes af mine lærere og er en SRP?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. marts 2020 af Moderatoren

Se denne side, så er du sikkert i mindre tvivl:

http://stopplagiat.nu/


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. marts 2020 af Anders521

# 0

Skal jeg lave kildehendvisninger til den selvom den ikke rigtigt kan findes af mine lærere og er en SRP?

Dine lærere kan ellers spørge deres fagkollegaer (både i egen og fra andre skoler), hvis din SRP vækker mistanke om plagiering/snyd. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. marts 2020 af mettemettemette

#0

Hej SP, jeg sidder her og skriver min srp og er faldet over en anden person som tidligere også har skrevet om præcis samme emne som jeg (specielle relativitetsteori). Jeg kan se at vi begge bruger den samme bog til en matematisk udledelse, og jeg er vild med den måde denne person fortolker mellem de matematiske linjer og hans mellemregninger og ektra forklaringer til bogen. Er det plagiat hvis jeg skriver de samme fortolkninger og mellemregninger som ham (med egne ord)? Skal jeg lave kildehendvisninger til den selvom den ikke rigtigt kan findes af mine lærere og er en SRP?


Censor/lærer har adgang til alle opgaver der laves og vil køre et kontrolprogram, der vil kunne se lighedspunkterne med din opgave og den du bruger som inspiration trods forsøg på at skrive i dit eget sprog. Du kan godt skrive opgaven som kilde og uploade kopi af hele den oprindelige opgave som bilag - men hvis det er alt din opgave bygger på, vil du få en lav karakter. Den opgave du laver nu skal vise, at du kan tænke selvstændigt. Så medmindre du kan præsentere en vinkel på den andens opgave, som han/hun ikke selv har med, ligger du på et bestået-4 tal.


Svar #4
13. marts 2020 af 101214 (Slettet)

#3

Nu gør du mig nervøs.

Hvad skal jeg så gøre med de dele af min srp som er inspireret af den anden persons opgave? Gælder dette også for mellemregningerne, da det meste selv er noget som jeg selv har fundet ud af, men minder stadig om den andens opgave? Det er trods alt matematik, hvores mellemregninger kommer til at ligne hinandens uanset hvad.


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. marts 2020 af Moderatoren

Hvis du ikke har kopieret noget, så er der intet at være nervøs for :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. marts 2020 af mettemettemette

#4 Sorry, muligvis er mit svar for sent. Men vær ærlig. Stå ved at du er blevet inspireret af den anden opgave, vedhæft den som kopi, skriv hvis du har de samme mellemregninger, men gør det meget tydeligt, at du kan forklare dem med dine egne ord. Matematik er jo, som du siger, svært at gøre individuelt, men du må vise, at du selv har forstået det og evner at gøre rede for det. Det der med den lave karakter er simpelthen hvis du bare kritikløst kopierer en andens opgave, og det gør du vel ikke. Men der skal være et element af noget selvstændigt. F.eks. en udregning med andre tal end i den opgave du er inspireret af. Viser den anden opgave en udregning af en flyvinge, regner du i stedet på rotoren på en helikopter. Gør opgaven individuel med et særpræg.


Svar #7
19. marts 2020 af 101214 (Slettet)

#6 tak for svaret, jeg endte med at finde en anden kilde til udledningen og brugte derfor ikke personens srp til noget.


Skriv et svar til: Hvornår er det plagiat?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.