Studievejledning

Uretfærdig fysiklærer

20. marts 2020 af boblol00

Hej,

jeg er kommet i den uheldige situation at jeg har en fysiklærer der har en meget alternativ karaktergivning, i løbet af min tid på gymnasiet har mine standpunktskarakterer varieret i alt fra 02-12. Lige nu har jeg 12 i skriftligt og 02 i mundtligt...og der er flere i min klasse der har fået 12 i standpunkt for så gangen igen at få 02. Jeg er en meget faglig dygtig elev og jeg bruger en del tid på at læse op uden for skoletiden, da hans undervisning har en del faglige mangler. Vi bruger ikke tid på at forklare begreber, fænomemer og beviser, men egentlig mest på at få formler og udregne opgaver. Jeg vil så gerne slippe for ham, da jeg gerne vil noget inde for det naturvidenskabelige og har brug for at kunne en del fysik. Derudover så er hans karakterer totalt underlige og er bange for at det vil påvirke mit snit. Det skal lige siges at min studieretning er Mat A Fys A på en HTX. 

Er det muligt at "skippe fysik" og læse det op senere hen på vuc, hvor jeg ville kunne få mere tid til at fordybe mig i faget?

Mvh. Louise


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2020 af Goten (Slettet)

Jeg går på STX og har samme retning :) Dog er det nok svært at skifte fra HTX til STX (ikke at dette er en optimal løsning), men du kunne evt. klage til ledelsen? Det ville selvfølgelig medføre, at han måske ville bære nag på dig. Men hvis du ikke er den eneste i din klasse kunne I prøve at klage flere sammen.

En anden mulighed er selvfølgelig at affinde dig med det og tilpasse dig den type elev, som han nu kan lide. Det er dog ikke lige frem ideelt. Din profil siger, at du går i 2.g, medmindre du har glemt at rette det. Er du sikker på, at du skal have denne lærer til fysik næste år?

Selvom du kan klage el. andet, mener jeg nok, at den bedste løsning er at tale med læreren. Du kan altid give forslag til, hvordan undervisningen kan forbedres uden at 'klage' eller virke fordømmende. Det har jeg gjort med nogle af mine lærere, og de synes for det meste, at det er godt, at eleverne tager initiativ til at lære på bedre måder. Jeg ved så ikke, om du allerede har prøvet dette.


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. marts 2020 af Goten (Slettet)

Og nej, det er ikke muligt at undgå de obligatoriske fag på en gymnasiel uddannelse uden særlig grund. Jeg spurgte selv min studievejleder, og jeg kan ikke slippe for f.eks. idræt, da jeg ikke har sundhedsmæssige problemer. Og nu hvor din studieretning er Fys A, ville det jo være ret svært at slippe for.

Du kunne selvfølgelig skifte retning, men det er jo ærgerligt, da du skal læse en del op på et andet fag. Derefter kunne man ellers læse fysik A som HF-enkeltfag, hvilket så koster penge.


Skriv et svar til: Uretfærdig fysiklærer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.