Historie

hjælp med mit historie

30. marts 2020 af rana00 - Niveau: 9. klasse

jeg har valgt landet: tyskland 

Hvorfor og hvordan indførtes diktatur i landet?:

Hvilken type diktatur indførtes (kommunistisk, nazistisk/fascistisk, andre autoritære styreformer)?:

Hvem var diktatoren? Hvorfor blev det netop ham, der fik/tog magten?:

Hvorfor og hvordan blev diktaturet afskaffet i landet?:

jeg forstå ingen ting så hjælp mig plzzzzz 

tak på forhånd 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2020 af Moderatoren

Du skal i gang med at søge efter informationer. Biblioteket har lukket – Hvor vil du så søge efter informationer?


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. marts 2020 af Moderatoren

Hint: Hitler


Svar #3
31. marts 2020 af rana00

hej jeppe101 

jeg har prøvet at finde informationer på nette men kan ikke rigtig finde noget, så hvis du vil forslå en hjemmesid såå vil jeg meget gere bruge den

tak 


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. marts 2020 af Germanofil

#0, 3

Et (kort) svar på dine spørgsmål:

Spørgsmål: Hvorfor og hvordan indførtes diktatur i landet?
Svar: Først forsøgte nazisterne sig med et kup — Ølstuekuppet. Dette slog fejl og senere stillede nazisterne op til valg ligesom de andre partier. Selvom NSDAP fik mange stemmer, blev de ofte sat udenfor reel indflydelse. Rigspræsident Hindenburg i Weimarrepublikken nægtede at udnævne Hitler som rigskansler ad flere omgange. Senere hen blev Hitler imidlertid udnævnt til rigskansler med udvidede magtbeføjelser, og da præsident Hindenburg døde, vedtog man (= nazisterne) en lov, der sammenlagde rigspræsidentposten og rigskansleren i én og samme post og person, nemlig "Der Führer" ( = Føreren).

Spørgsmål: Hvilken type diktatur indførtes (kommunistisk, nazistisk/fascistisk, andre autoritære styreformer)?
Svar: En nazistisk styreform, der har mange lighedstræk med facismen. Man kan tale om en særart af fascismen. 

Spørgsmål: Hvem var diktatoren? Hvorfor blev det netop ham, der fik/tog magten?
Svar: Det blev Adolf Hitler, da han var leder af det nazistiske parti, NSDAP.

Spørgsmål: Hvorfor og hvordan blev diktaturet afskaffet i landet?
Svar: Tyskland var ved at tabe krigen (læs: De havde tabt krigen, men Hitler nægtede at overgive sig), og Hitler begik selvmord sin bunker. Landets provisoriske regering kapitulerede betingelsesløst og blev besat af de allierede magter, dvs. Frankrig, Storbritannien, USA og Sovjetunionen. Denne forvaltning af administrationen af det besatte Tyskland var forskellige fra zone til zone, men havde én ting tilfælles: afnazificering, og da nazismen i sin ideologi havde en stærk lederfigur i front (en diktator, en fører), måtte det nødvendigvis være en demokratisk tilgang, der var nødvendig. At det så ikke ligefrem blev tilfældet i den sovjetiskbesatte zone, det er så en helt anden sag.

Der findes en masse fantastiske hjemmesider, men måske du vil finde især Den Store Danske brugbar.
Søg fx på "nazisme", "Ølstuekuppet", "Adolf Hitler", "2. Verdenskrig" osv.


Svar #5
01. april 2020 af rana00

mange tak Germanofil


Svar #6
01. april 2020 af rana00

Germanofil 

ved du ogsås noget om alle de her spg bare til forhold til grækenland eller østrig. 

takkkkkkkkkkkkk


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. april 2020 af Germanofil

#6

Stil et nyt, præcist spørgsmål. Altså fortæl, hvad du ønsker svar på helt præcist.


Svar #8
01. april 2020 af rana00

de samme spg som før bare med grækenland eller østrig

Hvorfor og hvordan indførtes diktatur i landet?:

Hvilken type diktatur indførtes (kommunistisk, nazistisk/fascistisk, andre autoritære styreformer)?:

Hvem var diktatoren? Hvorfor blev det netop ham, der fik/tog magten?:

Hvorfor og hvordan blev diktaturet afskaffet i landet?:


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. april 2020 af Germanofil

#8

Jo, altså . . . Spørgsmålene kan godt være de samme, men du angiver stadig ikke nogen tidsramme, fx blev Østrig jo indlemmet i (læs: annekteret af) Nazityskland, hvorfor diktatoren i perioden 1938-1945 jo netop var Adolf Hitler.


Svar #10
02. april 2020 af rana00

det er i periode 1920-1930 


Skriv et svar til: hjælp med mit historie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.