Historie

Goebbels tale 1943

30. marts 2020 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har meget svært ved at forstå talen fra : Joseph Goebbel. 

Er der nogle som kan hjælpe mig med at svare spørgsmålene til talen. Jeg er virkelig selv i gang med at gøre alt hvad jeg kan. 

Vedhæftet fil: Goebbels tale 1943.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2020 af Goten (Slettet)

1. Læs introduktionen før talen.

2. Det står også i introduktionen.

3. -

4. Her må du selve lede efter retoriske virkemidler. Retoriske virkemidler kunne f.eks. være anafor, epifor, sammenligninger, metafor, overdrivelse/underdrivelse, eksempler, gentagelse, symboler, retoriske spørgsmål, vittigheder, modsætning/kontraster eller alliterationer.

5. Tolk ud fra den sidste del af talen. Især de sidste fire linjer giver et godt indtryk af, hvordan stemningen var under/efter talen.

6. -


Svar #2
31. marts 2020 af HFNU (Slettet)

Tak for hjælpen.

Ift spørgsmål 1.  kan man skrive : Hvordan er krigssituationen, da Goebbels holder denne tale?

Denne tale om propagandaminister Goebbels blev afholdt den 18. februar 1943, hvor kampen om Stalingrad var slut, og alvoren bag krisen stod klar.

Jeg har læst introduktionen også, men er ikke helt med på hvad der menes med at ; "I vinteren 1942-43 vendte krigslykken for tyskerne". ?


Svar #3
31. marts 2020 af HFNU (Slettet)

Spg 2. Hvem er den rettet til? Hvilke medier anvendes til at udbrede dens budskab?

Propagandaminister Joseph Goebbels (1897-1945) holdt denne ofte citerede tale for et særligt indbudt publikum. Den blev optaget på film og vist ved ugerevyer i alle tyske biografer. Hensigten var at styrke befolkningens moral efter tragedien ved Stalingrad.

Er den indbudte publikum, det tyske folk?


Brugbart svar (1)

Svar #4
31. marts 2020 af Goten (Slettet)

#1 Ja, det kan man godt skrive.
At krigslykken vendte for tyskerne betyder, at de ikke længere havde heldet med sig, og at det nu gik ned ad bakke for dem.

#2 Den er rettet mod et særligt indbudt folk, hvilket må være nazister i Tyskland. Jeg tænker, at det må være velstillede tyske borgere, der er 'det indbudte publikum'. Men talen er stadig rettet mod den almindelige befolkning, fordi ellers ville den ikke blive vist i biograferne, der så må være medierne, der bruges til at udbrede talens budskab.


Svar #5
31. marts 2020 af HFNU (Slettet)

Mange tak

Svar #6
31. marts 2020 af HFNU (Slettet)

Undskyld hvis jeg spørger alt for meget. Men kan man skrive ift til spg.3 at talen klimaks er ,ved det 5 afsnit : “Jeg vender mig i min redegørelse først til verdensoffenligheden og proklamerer over for den tre teser for vores kamp mod den bolsjevistiske fare i øst”? Jeg tænker måske det er der han for alvor gør det tydligt hvem tyskerne i “ krig/ kæmper imod ?

Svar #7
02. april 2020 af HFNU (Slettet)

Hvilken betydning har det at hans tale bliver holdt i Sportspaladset?


Brugbart svar (1)

Svar #8
03. april 2020 af Germanofil

#6, 7

Talen findes på nettet som videoklip — det kan måske understøtte dig ift. at bestemme klimaks / højdepunktet i talen. Umiddelbart har jeg ingen indvendinger ifht. din udlægning af, hvad der er klimaks i talen.
Tja, betydningen kan være lidt vanskeligere at definere Men her følger lidt historisk kontekst, der måske kan jeg hjælpe dig videre: Selve sportspaladset blev egentlig bygget i det daværende Tyske Kejserrige. Efter kejserriget faldt, blev det i Weimarrepublikken benyttet af mange forskellige partier og til deres partimøder og -konventer. Hitler holdte også en tale i sportspaladset den 16. november 1928, efter at Fristaten Preussen ("Freistaat Preußen") ophævede Hitlers "Redeverbot" i denne stat. Goebbels selv så et stort, propagandistisk potentiale i paladset; faktisk så stort, at han omtalte paladset som "unsere Tribüne".


Svar #9
07. april 2020 af HFNU (Slettet)

Ej tak skal du have for dit svar og tid. Det er noget som jeg helt sikkert vil inddrage som note til mig selv, ift eksamen. Så tak igen Germanofil


Skriv et svar til: Goebbels tale 1943

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.