Kemi

Redoxreaktion

01. maj 2020 af KFMK - Niveau: B-niveau

Jeg er gået i stå med en redoxreaktion, jeg har ellers afstemt en del og synes det er til at finde ud af. Men denne driller mig helt vildt. 

H2O+ MnO4- -> O+ Mn2+
 ???        +VII       0       +II

Det er især brintoverilten der driller mig, både med oxidationstal. Men også når det gælder at jeg skal tælle ladning på reaktant og produktside, kan i hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2020 af janhaa

5H2O2 + 2MnO4^-  6H^+-> 5O2 + 2Mn^2+ + 8H2O


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. maj 2020 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. maj 2020 af mathon

              \small H_2\overset{\mathbf{{\color{Red} -1}}}{O}_2 \; + \;\overset{\mathbf{{\color{Blue} \;+7}}}{Mn}{O_4}^-\longrightarrow\;\overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{O}_2\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} +2}}}{Mn}{^{2+}}

\small \begin{array}{lccclll} &\text{op}&\text{ned}&\text{antal}\\ O&1&&10&\textup{da antallet af }O\textup{ \o nskes \textbf{lige}}\\ Mn&&5&2 \end{array}

\small \textup{afstemning af op- og nedgange:}            

                \small 5\,H_2O_2 \; + \;2\,Mn{O_4}^-\longrightarrow\;5\,O_2\;+\;2\,Mn{^{2+}}

\small \textup{afstemning af ladning:}

                \small 5\,H_2O_2 \; + \;2\,Mn{O_4}^-\;+\;6\,H^+\longrightarrow\;5\,O_2\;+\;2\,Mn{^{2+}}

\small \textup{afstemning af hydrogen:}

                \small 5\,H_2O_2 \; + \;2\,Mn{O_4}^-\;+\;6\,H^+\longrightarrow\;5\,O_2\;+\;2\,Mn{^{2+}}\;+\;8\,H_2O

\small \textup{oxygen stemmer:}                               


Skriv et svar til: Redoxreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.