Dansk

Argumentation

06. maj 2020 af UnicornLover - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg har brug for hjælp til en opgave og har brug for nogen eksempler.

Hvis det muligt kan I så vise 3 eksempler på argumentation bare med Påstand, belæg og hjemmel bare så jeg med på hvad det går ud på.

Ellers har jeg brug for hjælp til opgaven nedenstående:

Find påstand, hjemmel, belæg, gendrivelse, rygdækning og styrkemarkører i nedenstående udsagn. r:

 Det kan skade andre mennesker, når man ryger. Så selvfølgelig skal man også forbyde rygning på offentlige steder. Nogle undersøgelser kan faktisk vise, at passiv rygning er farligere end at indånde udstødningsgasser fra biler. Jeg forstår ikke folk, der mener, det er en hetz mod rygerne. De vil jo have bedst af helt at holde op med at ryge. Jeg synes heller ikke, det er et argument, at rygere i det offentlige rum ikke altid generer andre med deres røg. Hvis bare risikoen for at det kan ske, er til stede, bør vi under alle omstændigheder forbyde det.  

Nogen der kan vise et eksempel med argumentation hvor de viser hvad påstand, hjemmel, belæg, gendrivelse, rygdækning og styrkemarkører er?

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. maj 2020 af tckk

Citaterne kan måske godt forkortes:

Påstand: "Det kan skade andre mennesker, når man ryger. Så selvfølgelig skal man også forbyde rygning på offentlige steder."

Belæg: "Nogle undersøgelser kan faktisk vise, at passiv rygning er farligere end at indånde udstødningsgasser fra biler"

Hjemmel: "Hvis bare risikoen for at det kan ske, er til stede, bør vi under alle omstændigheder forbyde det."

Styrkemarkør: "skade" "farligere" "generer" "risikoen" "forbyde"

Gendrivelse: "Jeg forstår ikke folk, der mener, det er en hetz mod rygerne. De vil jo have bedst af helt at holde op med at ryge."

Til en anden gang:

https://www.gymdansk.dk/toulmins-argumentationsmodel.html


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. maj 2020 af iznothing

Jeg ville gribe det argument anderledes an end #1:

Påstand (hvad argumenteres der for): "Så selvfølgelig skal man også forbyde rygning på offentlige steder."

Belæg (hvorfor argumenteres for det): "Det kan skade andre mennesker, når man ryger." 

Hjemmel (binder påstand og belæg sammen - OBS: Hjemmel findes ikke altid direkte i teksten): Ting der skader andre mennesker bør forbydes. 

Gendrivelse (imødegåelse af formodede modargumenter): "Jeg forstår ikke folk, der mener, det er en hetz mod rygerne. De vil jo have bedst af helt at holde op med at ryge. Jeg synes heller ikke, det er et argument, at rygere i det offentlige rum ikke altid generer andre med deres røg. Hvis bare risikoen for at det kan ske, er til stede, bør vi under alle omstændigheder forbyde det. " 

Rygdækning (underbyggelse af belæg): "Nogle undersøgelser kan faktisk vise, at passiv rygning er farligere end at indånde udstødningsgasser fra biler."

Styrkemarkører (ekstra betoning af pointer, sætningen bør stadig give mening hvis man fjerner dem - markeret med fed/understregning): "Det kan skade andre mennesker, når man ryger. Så selvfølgelig skal man også forbyde rygning på offentlige steder. Nogle undersøgelser kan faktisk vise, at passiv rygning er farligere end at indånde udstødningsgasser fra biler. Jeg forstår ikke folk, der mener, det er en hetz mod rygerne. De vil jo have bedst af helt at holde op med at ryge. Jeg synes heller ikke, det er et argument, at rygere i det offentlige rum ikke altid generer andre med deres røg. Hvis bare risikoen for at det kan ske, er til stede, bør vi under alle omstændigheder forbyde det."

God fornøjelse med opgaven


Svar #3
12. maj 2020 af UnicornLover

tusind tak!


Skriv et svar til: Argumentation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.