Tysk

Hvad er dativ og genitiv?

11. maj 2020 af Kamillaisloth - Niveau: 8. klasse

Jeg sidder lige nu og laver tysk letkier...

Vi skal oversætte sætninger, og på tysk er der jo noget der hedder akkussativ, nomininativ, genitiv osv.

Hvordan er det så lige at man finder både genitiv og dativ? - (hvad betyder det når man siger noget står i genitiv/dativ)


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. maj 2020 af Curiosity4life

Genitiv er ejefald. Fx "die Katze der Dame ist grau" (damens kat er grå, jeg er ikke sikker på om det er grammatisk korrekt..) der Dame (damens (i denne sammenhæng)) er så genitivet i sætningen.

Dativ er hensynsled, det er på engelsk indirect object. Fx "Ich gebe meiner Mutter ein Geschenk" (Jeg giver min mor en gave) meine Mutter er dativet (firkanten) i sætningen, fordi hun er modtageren. Fx "han giver mig en gave" dativet er her mig, fordi jeg er modtageren af hans gave, han giver den til mig.

                 Makulinum        Femininum        Neutrum       Pluralis

Genitiv:        des                    der                   des                der

Hvis du lagde mærke til det, skrev jeg "der" Dame, når Dame er femininum. Det er fordi artiklen ændres når navneordet bliver til et ejefald.

jeg håber at det hjalp, jeg er ikke 100% sikker på det jeg har skrevet..

Men alligevel 90% sikker :D


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. maj 2020 af OliverHviid

Vær opmærksom på at det hedder "Ich gebe meiner Mutter ein Geschenk."


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. maj 2020 af Curiosity4life

Det er ændret nu, tak!


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. maj 2020 af Stygotius

En kasus er en bøjet form af et navneord. På tysk er det en bøjet form af en artikel.

De forskellige kasus (undtagen genitiv) viser hvilket led i sætningen det pågældende navneord er. På flere andre sprog (bl.a. dansk) er det ordstillingen der viser hvilket led der er tale om.


Svar #5
11. maj 2020 af Kamillaisloth

Tusind tak for hjælpen! <3


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. maj 2020 af Stygotius

-selv tak. Kom bare igen.


Skriv et svar til: Hvad er dativ og genitiv?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.