Matematik
Vektorregning
Hej derude
Jeg sidder og er ved at læse op til skriftlig matematik og har nogle opgaver som jeg virkelig ikke kan finde ud af at regne. Håber nogle herinde kan hjælpe :)
1. Den første opgave er hvordan jeg bestemmer vinklen mellem vektor a og vektor a + vektor b! Jeg kender vektor a = (5 -2) og vektor b = (2 1). I opgave a regnede jeg vinklen mellem vektor a og vektor b som er 48,4 grader. SÅ spørgsmålet er hvordan jeg regner vinklen mellem vektor a og vektor a+b. Og det samme gælder hvordan jeg regner vinklen mellem vektor b og vektor a+b.
2. Den næste opgave er hvordan jeg finder vinkel B og C når jeg kender punkterne til trekanten A(2,1), B(5,-2) og C=(8,6). i opgave a beregnede jeg vektor AB = (3 -3) og vektor AC = (6 5). i opgave b regnede jeg vektor AB·AC =3. i opgave c fik jeg vinkel A = 84,8 grader. Så mit spørgsmål lyder på hvordan jeg beregner vinkel B og vinkel C?
3. Den sidste opgave forstår jeg overhovedet ikke. Opgaven lyder på:
tegningen viser bl.a. tre punkter A(2,1), B(2,1) og C (3,5) og et punkt D.
a) bestem koordinaterne til vektoren AD.
b) bestem koordinaterne til punktet D.
Håber virker der er nogle der kan hjælpe mig hurtigst muligt :D
Svar #4
18. maj 2020 af AMelev
Kun én opgave pr. tråd, ellers bliver det let noget roderi.
Ad 1) Når du kender koordinaterne til både a og b, kan du jo bare bestemme koordinatsættet til sumvektoren.
Hvorfor laver du alle disse "uhyggelige" mellemregninger i stedet for bare at beregne ?
Ad 2) ,
og
. Desuden ved du, at fx
Derudover kan du hurtigt som tjek indtegne og måle i dit geometriværktøj.
Ad 3) Tegning elller anden oplysning om D mangler.

Svar #5
18. maj 2020 af cami328f
Dette er tegningen for 3.
Og tusinde tak for det fine svar :)
Svar #6
18. maj 2020 af AMelev

3. a) Da CD er vinkelret på AB, er projektionen af
på
. FS side 12 (55)
3. b) D har samme koordinater som stedvektoren
Skriv et svar til: Vektorregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.