Psykologi

Corona læring & motivation

20. maj 2020 af Elninoo - Niveau: C-niveau

Hej folkens - jeg er i gang med at undersøge hvordan corona krisen påvirker menneskets & motivation og læring. 

Til det har jeg undersøgt de forskellige forsker vi har arbejdet med - vil hører om nogle kunne skrive privat så kunne jeg skrive hvad jeg er kommet frem til. Det betyder en del


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. maj 2020 af Goten (Slettet)

Ud fra min egen oplevelse er timerne mere kedelige, da man sidder alene derhjemme (virtuel undervisning). For det meste møder alle i min klasse dog op til timen, der typisk foregår på Google Meet, og de deltager i samme grad som før nedlukningen og den virtuelle undervisning. Jeg tror mere at det påvirker ens glædesniveau end faglige motivation, da man pt. ikke rigtig har andet at foretage sig end at gå i skole.

Alligevel mister mange elever en del motion, eftersom de ikke længere går rundt på skolen, har idrætsundervisning el. går til sport, hvilket kan mindske både deres indlæringsevne og motivation.

Sidst men ikke mindst skal det nævnes, at enkelte lærere har lagt meget lidt materiale ud til undervisningen, hvilket selvfølgelig medfører, at eleverne lærer mindre.


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. maj 2020 af Goten (Slettet)

Ved ikke, om det var noget i den retning, du søgte efter?


Svar #3
20. maj 2020 af Elninoo

Klasse tak for svar - det er også noget som jeg er kommet frem til. Jeg skal dog bruge nogle begreber/forsker som vi har arbejdet med for at besvare det. 

Det er noget som jeg har gjort, men ville høre om nogle kunne var enig. 
Har b.la indraget Vygatosky, Ryan og Deci osv. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. maj 2020 af Goten (Slettet)

#3
Sociokulturel tilgang lægger hovedvægten på det sociale samspil og kulturen, som individet er en del af, når man skal forstå motivation. Eleven møder op i skolen med egne erfaringer, færdigheder, begreber og tænkemåder, men influeres så af lærere og kammerater med anderledes erfaringer, færdigheder og tænkemåder. Vygotsky så individets udvikling som en følge af kulturens sociale institutioner fx skole/myndigheder og kulturens redskaber fx sprog/teknologi, der indvirker på udviklingen af kognitive evner. Vygotsky så læring som en følge af dialogen mellem lærer og elev (forstår du mig/forstår jeg dig?), hvor man erkender forskelle, men samtidig skaber en fælles forståelse og erfaringsudveksling med øget motivation og læring til følge. Indenfor denne retning fokuserer man også meget på begrebet "identitet", hvor unge søger tilhørsforhold til bestemte grupper, og dermed undergår en socialiseringsproces ud fra gruppens normer og værdier. Motivation opfattes som tæt forbundet med identitet, hvilket kræver fuldgyldig deltagelse i gruppen med en oplevelse af at være regnet med og værdsat

Jeg har aldrig før hørt om hverken Vygatosky, Ryan eller Deci, men jeg har lige fundet dette på nettet, hvor der står lidt om Vyagatosky, som jeg kan udlede lidt af.

Skolen og andre arenaer såsom fritidsklubber og sportscentre lukker → mennesket har færre kontaktpersoner → mennesket har færre at lære erfaringer af og socialisere med → menneskets motivation sænkes → menneskets læring indskrænkes → mennesket sætter spørgsmålstegn ved sin egen identitet pga. manglende social identitet og erfaringer → mennesket udviser en ringere grad af identifikation → menneskets sociale evne svækkes yderligere.

Ved ikke, om det kan bruges til noget? Jeg har nemlig ikke psykologi.

Uddraget findes på side 4 i kilden


Svar #5
20. maj 2020 af Elninoo

b


Svar #6
21. maj 2020 af Elninoo

b


Svar #7
21. maj 2020 af Elninoo

Nobody <>


Svar #8
21. maj 2020 af Elninoo

BCD


Skriv et svar til: Corona læring & motivation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.