Studievalg og videregående studie

Videregående studie og bolig

30. maj 2020 af Matematik10

Hej venner

Sagen er det, at jeg til sommer har tænkt mig at søge ind på en videregående uddannelse (medicin). Lige nu bor jeg selv i København, så som første prioritet har jeg tænkt mig at søge KU (Københavns Universitet). Min anden prioritet herefter skal være Syddansk Universitet, osv. 

Man får jo normalt besked den 26.juni om man er kommet ind på sit studie. Og mit spørgsmål er, hvis det  nu bliver min anden prioritet, altså SDU, er muligt at finde en bolig på relativ kort tid, hvis man ønsker sommerstart. Vil helst gerne bo alene. 

Skal man tilmelde sig nogle ungdomsboliger på forhånd eller hvordan foregår processen herefter? 

Nogle af jer som kan dele jeres erfaringer/historier og hvad i gjorde? 

Jeg takker pænt på forhånd :) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. juni 2020 af KommSTUDruc

Studiebolig Odense har virkeligt mange boliger til rådighed, og man kan hundrede procent finde noget hvis man lader dem vælge for sig. 

Det er den 28. juli man får svar. Så kan man flytte i løbet af august.


Brugbart svar (1)

Svar #2
02. juni 2020 af DrNielsen

Du kan altid finde noget at bo i. Det handler mest af alt om hvor magelig man er. Der er mange der flytter til universitetsbyerne med en tanke om at de skal bo centralt i byen i en nyrenoveret 120 kvm lejlighed til 2000 i måneden. Sådan bliver det bare sjældent. For det første er det tit så dyrt at man er afhængig af at bo med en eller flere andre. For det andet er min erfaring at mange ikke vil gå på kompromis med beliggenhed. Jeg er uddannet fra Aarhus. Da jeg startede var der stadig nogen som søgte. Og de passede netop i ovenstående profil. Jeg startede med at bo på kollegie i Aarhus N som ikke er det mest glamourøse sted. Men her var billigt og til at komme ind i tide. Her boede jeg noget tid hvorefter jeg flyttede i noget væsentligt større, mere moderne og mere centralt. 

Derudover ved jeg også at mange er blinde overfor boligforeninger. Der er mange der ikke tænker over at disse findes. Og de er som regel billigere og lettere at komme ind i.

Så længere historie kort samt med den antagelse at boligsøgning i universitetsbyerne nogenlunde ligner hinanden; Hav et åbent sind og lad være med at være for magelig. Man kan finde meget fint lidt længere ude. Og starter man med at bo her i et halvt eller helt år har man masser af tid til at finde ud af hvor man kunne tænke sig at bo på den længere bane. 

Det er i hvert fald min erfaring og sådan jeg gjorde :-)


Brugbart svar (1)

Svar #3
02. juni 2020 af mikkel981

Hej med jer.

Hvis I skulle komme med et realistisk og kvalificeret gæt på, hvad adgangskvotienten vil falde til, hvad er jeres bud så? Jeg er klar over, at ingen ved det og det er rent gætteværk.

Hurtigstartbonussen er afskaffet, men alt det her med corona skal vel også betragtes

Brugbart svar (1)

Svar #4
02. juni 2020 af DrNielsen

Der er ikke noget bud på dit spørgsmål som er hverken realistisk eller kvalificeret. Du kan komme med endeløse spekulationer som taler for og imod om snittet ryger op eller ned. Ydermere, fordi eksamensformen for de kommende studenter er anderledes, er det endnu mere utilregneligt. Jeg tror bare du må væbne dig med tålmodighed som vi andre også gjorde.

Man kan nok godt regne med at snittet ryger ned i forhold til førhen. Men eftersom alle mister samme bonus er situationen jo stadig ens for alle. Derfor tror jeg i praksis ikke det har den store betydning :-)


Skriv et svar til: Videregående studie og bolig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.