Dansk

HJÆLP!

09. juni 2020 af SusanneRasussen - Niveau: A-niveau

Jeg skal snart op og forsvare min DHO, og jeg er i tvivl og det her spørgsmål...

Hvad mener du, at de to fag kan bidrage med, når du skal besvare din problemformulering?

Min problemformulering:

Hvad karakteriserer boligformerne i 60’erne og 70’erne?
Du skal lave en redegørelse for familielivet i Danmark fra 1950-erne til 70-erne og de værdier, der er knyttet til de forskellige familieformer med inddragelse af billedserie, der dækker 1960-1981. Efterfølgende skal du lave en analyse af Svend A°ge Madsens novelle: Noget ga°r gennem byen (1969) med særligt fokus pa° de forskellige normer og værdier, novellens personer repræsenterer. Dette arbejde tager udgangspunkt i grundige karakteristikker.
Til slut skal du med udgangspunkt i præsentationen af Den ny tid vurdere ungdomsoprørets betydning for eftertiden. I den forbindelse kan du inddrage dokumentarudsendelsen Christianias børn.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2020 af iznothing

Spørgsmålet er et "metodespørgsmål", altså fisker det efter, at du kan forklare hvordan dit kendskab til fagbegreber og metoder fra de to fag sammen kan bidrage til at løse opgaven.

For eksempel er det rigtig godt at du har dine redskaber til at analysere tekster, herunder at bestemme genretræk, analysere billedsprog osv. fra danskfaget, når du skal analysere en novelle. Ligesom du kan bruge din generelle viden om de taksonomiske niveauer til at bygge din opgave op på en god måde, så den har en naturlig progression og er let at læse. 

Fra historiefaget er det rigtig godt at du har et generelt kendskab til den moderne histories udvikling, i dette tilfælde særligt velfærdssamfundets udvikling i efterkrigstiden og ungdomsoprøret. Desuden får du brug for dit kendskab til den historiske metode (særligt kildekritik) når du skal inddrage en dokumentarudsendelse, billedserie mv. 

Jeg ved ikke om det giver mening, men sådan kan du redegøre for, hvorfor din faglighed fra begge fag er nødvendig, for at kunne løse opgaven bedst muligt. Hvis du kun tog fagbegreber og teori fra det ene fag i brug, ville din besvarelse blive ufuldstændig. 


Skriv et svar til: HJÆLP!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.