Dansk

Septemberforliget

15. juni 2020 af annonym368 (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hej 

Jeg skal lave en præsentation om septemberforliget. Hvis du ved meget om det ville du så gerne være sød at forklare de ting du ved, og som er vigtigst. 

+ Hvis i også ved meget om den danske model, siden jeg går udfra i ved det? Min viden for det er ikke særligt stort, så jeg håber i kan forklare mig det. 

Jeg ved godt jeg kan søge alt på nettet, men det ville være nemmere for mig at i forklare det for mig, hvis i har lyst:)

- Mange tak


Brugbart svar (2)

Svar #1
15. juni 2020 af Stygotius

Septemberforliget var en aftale, der endte en meget lang konflikt, og som fastslog  -på den ene side arbejdsgivernes til at lede og fordele arbejdet og  -på den anden side arbejdstagernes (arbejdernes) ret til at organisere sig (= danne fagforeninger). Derved skabte de den "danske model", som ordner tingene ved fælles overenskomst og  samarbejde mellem disse to parter uden at staten skal blande sig i det.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. juni 2020 af mathon


Svar #3
16. juni 2020 af annonym368 (Slettet)

#1

Septemberforliget var en aftale, der endte en meget lang konflikt, og som fastslog  -på den ene side arbejdsgivernes til at lede og fordele arbejdet og  -på den anden side arbejdstagernes (arbejdernes) ret til at organisere sig (= danne fagforeninger). Derved skabte de den "danske model", som ordner tingene ved fælles overenskomst og  samarbejde mellem disse to parter uden at staten skal blande sig i det.

Mange tak:)


Skriv et svar til: Septemberforliget

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.