Matematik

Pirat skib

13. juli 2020 af DeepOcean - Niveau: B-niveau

Hej Alle

Jeg sidder med anden opgave som har noget med Vektor at gøre og håber at nogle hat tid og ide for at hjælpe med løse den spændende opgave.

 "" På en radarskærm kl 12 middag ses en lodret kyststrækning med et fyrtårn i position i (0,0).

Ude på havet ligger et amerikansk krigsskib U i position (80,80) og et Maersk skib M i position (40,100). Skib U skal til by P i position (0,50) og skib M skal til by Q i position (0,-30).

Skib U sejler med 15 km/t og skib M sejler med 12 km/t. Alle afstande regnes som lige linjer og regnes i km. "" 

så kommer her to opgaver :

1) Kl 16.57.46    ses somaliske piratbåde i position (15;18,75) med en anslået hastighed på 50 km/t direkte mod Maersk skibet. Kan Maersk blot sejle videre?

2) Kaptajnen på Maersk skibet vælger straks at skifte kurs: til vinkelret på den oprindelige sejlrute mod by P, hvor det amerikanske krigsskib ligger, Piraterne skifter kurs til position (10; 50) og sætter farten op til 60 km/t. Hvordan ser situationen for Maersk skibet ud?

vedr. 1)  Jeg har allerede beregne den sejllængde for M skib fra kl 12 til kl:16.57.46 , så skal jeg også beregne sejllængde for pirate skib fra (0;0) til position(10;50) !?? hvordan skal jeg går videre?  

Tak på forhånden. 


Svar #1
13. juli 2020 af DeepOcean

Skib

Vedhæftet fil:Skib.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. juli 2020 af Capion1

     Det er flotte skibe, - men billederne kan vi ikke bruge til
at få hul på opgaven. Læg i stedet et søkort ud med Fyrtårnets og P og Q's placering og udgangspositionerne for M og U med en pil, der angiver dets sejlretning.


Svar #3
13. juli 2020 af DeepOcean

Desværre opgave har ikke søkort...men jeg sætter en tegning som jeg har tegnet i Geogebra


Svar #4
13. juli 2020 af DeepOcean

..

Vedhæftet fil:søkort.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #5
13. juli 2020 af ringstedLC

Tja, du har tegnet fire opgivne punkter, konstrueret et meningsløst punkt A og konstrueret tre vektorer, hvoraf den ene (vektor i) er forkert, - det er jo ikke meget.

1) Men i flg. #0 har du inddirekte beregnet M's position, da piraterne ses i pos. (15,18.75) kl 16.57.46.

Konstruer nu piraternes bevægelse mod denne pos. som en vektorfunktion afhængig af tid. Omdefiner også vektor u og v til vektorfkt., så U og M's positioner kan bestemmes på tidspunktet for observationen.

Det er vel oplagt, at kaptajnens ide er søge beskyttelse af krigsskibet.

På nedenstående er der regnet med, at observationen sker kl. 17:00.


Svar #6
16. juli 2020 af DeepOcean

Tak for vejlede ; har løst opgaven 


Skriv et svar til: Pirat skib

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.