Matematik
Integralregning - kurvelængde
Okay, så jeg er ved en opgave, hvor jeg har siddet i noget tid og tænkt på hvilken tilgang jeg skal gøre for at løse opgaven. - Dertil kan jeg sige at jeg ikke kan få det til at give mening.
Opgavenerne tager udgangspunkt i den vedhæftede fil, som er en model af storebæltsboren med nogle af dens mål anført i meter.
a) Indlæg et passende Koordinatsystem - done
b) Bestem en ligning for den parabel, kablerne danner mellem pylonerne. - Ved ikke
c) Bestemt længden af kablerne mellem pylonerne - tilsvarende ved heller ikke.
- billedet er lidt dårligt, men man kan forestille sig hen af x-aksen er den 624 meter, 254 i y-aksen, og 70 meter op til parablens toppunkt.
Mange tak for at tage et kig på opgaven og eventuelt hjælpe mig:
Svar #3
26. august 2020 af peter lind
b) Indsæt de punkter du kender i parablens ligning. Derved får du 3 ligninger med de 3 ubekendte som du må løse. Hvis du har lavet dit koordinatsystem så parablens toppunkt ligger i koordinatsystemets begyndelsespunkt er ligningssystemet særlig nem at løse.
c) formlen for en kurvelængde findes ikke i formelsamlingen for B niveau men for A niveau. Er det rigtig et du er på B niveau.
A niveauets formelsamling kan hentes på undervisningsministeriet hjemmeside på uvm.dk. Det er formel 171 side 28
Skriv et svar til: Integralregning - kurvelængde
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.